Némi túlzással kijelenthetjük, hogy ma már - talán a kínai piacon nyugta- vagy számlaadás nélkül realizálódó tranzakciókat kivéve - minden kereskedelem elektronikus is egyben, hiszen az elektronika, informatika teljesen behálózza az életünket, így a kereskedelmi folyamatokat is. Ezért amikor megkülönböztetően elektronikus kereskedelemről (e-commerce) beszélünk, akkor egy olyan speciális területre gondolunk, ahol a kereskedelmi tranzakció legalább egyik része - általában a megrendelés - valamely elektronikus eszköz igénybevételével zajlik le. Leginkább az internetes kereskedelmet szokás ideérteni, de az elektronikus kereskedelem körébe tartozik az is, amikor mozi- vagy parkolójegyet veszünk a mobiltelefonunkkal, vagy autópálya-matricát a benzinkútra kihelyezett terminálon keresztül.
Az internetnek vitathatatlanul vezető szerepe van az e-kereskedelemben, nemcsak azért, mert itt a legnagyobb a választék és a forgalom, hanem azért is, mert az egyéb eszközökön keresztüli elektronikus kereskedelem általában egyúttal internetes is, vagy az interneten is elérhető.
A wikipédia vonatkozó szócikke az elektronikus kereskedelmet a webshopokon vagy webáruházakon keresztüli áruértékesítéssel (vagy cserével) azonosítja, de ezt indokolatlan szűkítésnek érzem, mivel egyrészt ugyebár - ahogy már fent írtam - nem csak az interneten keresztül zajlódhat a tranzakció, másrészt az adásvétel tárgya nem feltétlenül árucikk, hanem lehet az szolgáltatás is. Eszerint e-kereskedelem az is, amikor online kötünk biztosítást, veszünk színház- vagy akár repülőjegyet, de az is, ha egy zeneszámot, filmet vagy netán könyvet töltünk le - természetesen legálisan. (Az illegális letöltésre az elektronikus feketekereskedelem kifejezés illene leginkább. De nem illik rá az elektronikus lopás, mint ahogy azt a sok DVD elején látható kis reklámfilm sugallja, ugyanis amikor valaki lop, akkor közvetlenül a tulajdonost fosztja meg a tulajdonától, a warezolásnál viszont egy orgazdától kapjuk az árut. De ebbe most ne menjünk bele jobban.)
Gyakran emlegetett kifejezés még az e-business, amit néha összemosnak az e-commerce-szel. E-business alatt általában nem csak az elektronikus kereskedelemet értjük, hanem minden elektronikus alapokra épülő üzleti folyamatot, illetve az ezekből összetevődő iparágat. Minden e-comemrce e-business egyben, de nem minden e-business e-commerce. E-business, de nem e-commerce például az internetes bankolás, de akár az ATM-en keresztül való pénzfelvét is. A határok persze máris összemosódnak, mert állításom rögtön megdől, ha valaki az e-bankján vagy az ATM-en keresztül feltölti a mobiltelefonja prepaid-kártyáját.
Mindezt csak a rend és a tisztánlátás kedvéért írtam le, de jó tudni: lehet valaki sikeres e-kereskedő anélkül, hogy halvány fogalma lenne: amit csinál, az e-commerce vagy e-business tulajdonképpen. Ha kiváncsi az e-business-ben használt rövidítések jelentésére, lapozzon tovább >>
Elektronikus kereskedelem tanácsadás és blog - laikusoknak, kezdőknek, érdeklődőknek és profiknak
Oldalak
▼
2009. augusztus 31., hétfő
Kompetenciák
Az alábbi témákban vállalok tanácsadást e-kereskedelemmel foglalkozó, vagy e-kereskedelem bevezetését tervező cégek, vállalkozások számára. Eddigi tanácsadói megbízásaimról további információkat talál a Referenciák között.
E-kereskedelem bevezetését tervező vállalkozásoknak:
Kapcsolódó oldalak:
E-kereskedelem bevezetését tervező vállalkozásoknak:
- E-kereskedelem bevezetésének tervezése, előkészítése
- Piacelemzés, üzleti stratégia (bővebben >>)
- Internetes stratégia, értékesítési- és marketingstratégia kidolgozása (bővebben >>)
- E-kereskedelmi folyamatok tervezése
- E-kereskedelem illesztése a vállalati folyamatokba
- Értékesítés-támogató eszközök tervezése
- Webáruház-készítés projekt szakértői támogatása
- Bevételnövelés, konverziónövelés
- E-kereskedelmi folyamatok hatékonyságnövelése, automatizálása
- Fejlesztések tervezésével kapcsolatos szakértői munka az alábbi témákban:
- online fizetési módok bevezetése
- logisztika automatizálása
- szállítói integráció
- e-számlázás
- Folyamatos üzleti tanácsadás, menedzsment-támogatás, döntéselőksézítés
Kapcsolódó oldalak:
Referenciák
Szakmai múlt (internet)
Tovább az ajánlásokhoz >>
- 1998-tól szakmai újságírás az Internet Kalauz, a Business Online, a VGA Monitor és egyéb szaklapok számára
- 1998-2002 - TVNET Kft. tartalomszolgáltatási és kommunikációs tanácsadó
- 1999-2007 - NetPiac.hu, az első magyar internetes filmáruház, tulajdonos-ügyvezető: Az e-kereskedelem egyik magyarországi úttörőjeként 1999. augusztusában az elsők között indítottam be saját vállalkozásomat, ami a klasszikus recept szerint vált vezetésem alatt kis garázscégből az internetes piac meghatározó szereplőjévé. A céget 2007-ben felvásárolta az RTL.
- 2005-2008 - Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért alelnök
- 2008-2014 - Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnök
- Axelero Rt. [origo] vásárlás fejlesztési tanácsadás (2004.)
- Initon Kft., hangoskonyvek.hu fejlesztési tanácsadás (2006.)
- FilmDigital Kft., F11.hu stratégiai és fejlesztési tanácsadás (2006-2007.)
- Initon Kft., termékfejlesztési tanácsadás (2006.)
- Budapesti Piac Marketing Kft., új online stratégia (2008.)
- Teva Magyarország Zrt., e-commerce üzletág átvilágítása, stratégiai és fejlesztési tanácsadás (2008.)
- Initon Kft., üzletfejlesztési tanácsadás (2008.)
- ShopSport.hu, fejlesztési tanácsadás (bevétel- és hatékonyságnövelés) (2009.)
- CereDom Kft., stratégiai tanácsadás (2009.)
- Opsis Kft., üzletfejlesztési tanácsadás, online stratégia, internetes képzések (2003-tól)
- Üzletfejlesztési tanácsadás: E-kereskedelem bevezetése, teljes folyamat felépítése (2009. november - 2010. április, az ügyfél neve nem nyilvános)
- PETNET.hu stratégiai tanácsadás: e-kereskedelmi stratégia és üzleti terv 2011-2013 (2010. június-augusztus), majd menedzsment tanácsadás (2010. decemberig)
- Számlázz.hu stratégiai tanácsadás: e-kereskedelmi stratégia és üzleti terv 2011-2013 (2010. október-december), majd menedzsment tanácsadás (folyamatos). Üzleti terv revízió: 2012-2014 (2012-ben), új üzleti terv: 2015-2017 (2014-ben).
- Vendégváró.hu - e-kereskedelmi tanácsadás: értékesítési folyamatok kialakítása, online fizetés, e-számlázás, elszámolási rendszer a partnerekkel, és ezek számviteli háttere. (2010. december - 2011. február)
- FMCG nagykereskedelmi cég számára üzletfejlesztési tanácsadás, új értékesítési- és marketingstratégia, e-kereskedelem (B2B, B2C) bevezetése, teljes folyamat felépítése, szervezetfejlesztés és menedzsment tanácsadás (2011. januártól októberig, az ügyfél neve nem nyilvános)
- Magro.hu - stratégiai és üzleti tervezés tanácsadás (2011-2014)
- Játéknet.hu - stratégiai és üzleti tervezés 2012-2014. (2012. január-április)
- Lovasok.hu - stratégiai és üzleti tervezés 2013-2015. (2012. június-szeptember)
- Müller Péter író weboldala és Facebook oldala - online stratégia (2013. július-október)
- Agrisk - stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadás, workshopok (2013. októbertől folyamatos)
- Meghívódiszkont - stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadás, workshopok (2013. novembertől folyamatos)
- BME-Infokom - üzletfejlesztési tanácsadás (2014. január-október)
- Nagyvállalati digitális stratégia (2014. június-július - az ügyfél neve nem nyilvános)
- BeSocial - stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadás (2014. július)
- 30km.hu - stratégiai tanácsadás, workshopok (2014. augusztus-szeptember)
- Kőrös-Blank Kft. - stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadás (2014. szeptember-2015. május)
- FoxPost - stratégiai tanácsadás, workshop (2014. december)
- MostSzámlázz.hu - stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadás (2014-től folyamatos)
- Virágneked.hu - stratégiai és üzleti tervezés 2017-2019. (2015. ősz)
- hdiShop.hu (ZV-Impex Bt.) - stratégiai és üzleti tervezés 2017-2019. (2016. tavasz)
- Renault Hungária - értékesítői, vevőszolgálati tréningek, modelloktatások (2003-2010.)
- Initon Kft. - telemarketing értékesítői tréning (2006.)
- Mitsubishi Magyarország - értékesítői, vevőszolgálati tréningek, modelloktatások (2007-2009.)
- WebShop Akadémia - stratégiai és üzleti tervezés tréning (2010-től)
- MÜTF majd Edutus e-kereskedelem tantárgy (2010-től)
- Alkalmi előadások (BKF, BGF, Corvinus, BME)
Tovább az ajánlásokhoz >>
Bevezető - Mit keresek én itt?
Amikor 1998-ban először felmerült bennem, hogy internetes kereskedelemmel kellene foglalkozni, nemhogy internet-hozzáférése nem volt az emberek többségének, de még a mobiltelefon is csak totális elterjedésének kezdeténél tartott. Ma már az ovisoknak és a dédiknek is van mobiljuk, e-mail címük meg csak azért nincs, mert vagy nem értik, vagy nem látják a betűket. (Kivétel persze itt is van.)
A NetPiac Kft. alapító okiratát 1999. február 3-án írtam alá, a sors furcsasága, hogy néhány házzal odébb attól a helytől, ahol aztán 8 év múlva a cég eladásáról szóló szerződést is. Amikor belekezdtem, fogalmam sem volt, mit vállalok, de azzal vigasztaltam magam: erről a szakmáról más sem tud többet nálam. Legalábbis Magyarországon. 1999-ben elég kicsi volt ez a piac, nagyjából öt lehetett az eladók száma (azóta kiderült: csak 3 volt), és a potenciális vásárlóké - beleszámolva az eladó cégek dolgozóit, azok barátait és családtagjait is - talán a százat is elérte. A DVD-piac mindenesetre szűz terület volt, kb. egy hónapig. Még 99-ben megnyitott két konkurens cég, akik azóta is prosperálnak, aztán 2003. táján volt egy nagy boom, akkor havonta indultak az új internetes filmáruházak, de többségük 2-6 hónapon belül be is fuccsolt.
Az internetes kereskedelem - amit azóta már felvilágosultabban elektronikus kereskedelemnek hívunk inkább - nem nagy ördöngősség, meg lehet tanulni, és a titka abban rejlik, amiben minden másé: jól kell csinálni. Meg következetesen, kitartóan és sokáig. Főleg az elején nehéz, aztán kis idő elteltével már egyre nehezebb lesz. :-) De ha nem adjuk fel, kábé három év után elkezdi hozni az eredményt.
Hogy válaszoljak a címben feltett kérdésre: azért kezdtem bele ebbe a blogba, hogy valamilyen formában megpróbáljam rendszerezni és átadni azt a tapasztalatot és tudást, amit az elektronikus kereskedelemben eltöltött immár 10+ évben megszereztem. Bele fog telni kis időbe, míg elegendő anyag gyűlik össze, na meg folyamatosan változik is ez a tudás - de éppen ezért tartom a blogot a legjobb formának. Mi sem természetesebb, ha az ember az internetes kereskedelemről az interneten ír. "Utánam olvasó!"
A NetPiac Kft. alapító okiratát 1999. február 3-án írtam alá, a sors furcsasága, hogy néhány házzal odébb attól a helytől, ahol aztán 8 év múlva a cég eladásáról szóló szerződést is. Amikor belekezdtem, fogalmam sem volt, mit vállalok, de azzal vigasztaltam magam: erről a szakmáról más sem tud többet nálam. Legalábbis Magyarországon. 1999-ben elég kicsi volt ez a piac, nagyjából öt lehetett az eladók száma (azóta kiderült: csak 3 volt), és a potenciális vásárlóké - beleszámolva az eladó cégek dolgozóit, azok barátait és családtagjait is - talán a százat is elérte. A DVD-piac mindenesetre szűz terület volt, kb. egy hónapig. Még 99-ben megnyitott két konkurens cég, akik azóta is prosperálnak, aztán 2003. táján volt egy nagy boom, akkor havonta indultak az új internetes filmáruházak, de többségük 2-6 hónapon belül be is fuccsolt.
Az internetes kereskedelem - amit azóta már felvilágosultabban elektronikus kereskedelemnek hívunk inkább - nem nagy ördöngősség, meg lehet tanulni, és a titka abban rejlik, amiben minden másé: jól kell csinálni. Meg következetesen, kitartóan és sokáig. Főleg az elején nehéz, aztán kis idő elteltével már egyre nehezebb lesz. :-) De ha nem adjuk fel, kábé három év után elkezdi hozni az eredményt.
Hogy válaszoljak a címben feltett kérdésre: azért kezdtem bele ebbe a blogba, hogy valamilyen formában megpróbáljam rendszerezni és átadni azt a tapasztalatot és tudást, amit az elektronikus kereskedelemben eltöltött immár 10+ évben megszereztem. Bele fog telni kis időbe, míg elegendő anyag gyűlik össze, na meg folyamatosan változik is ez a tudás - de éppen ezért tartom a blogot a legjobb formának. Mi sem természetesebb, ha az ember az internetes kereskedelemről az interneten ír. "Utánam olvasó!"