Amikor 1998-ban először felmerült bennem, hogy internetes kereskedelemmel kellene foglalkozni, nemhogy internet-hozzáférése nem volt az emberek többségének, de még a mobiltelefon is csak totális elterjedésének kezdeténél tartott. Ma már az ovisoknak és a dédiknek is van mobiljuk, e-mail címük meg csak azért nincs, mert vagy nem értik, vagy nem látják a betűket. (Kivétel persze itt is van.)
A NetPiac Kft. alapító okiratát 1999. február 3-án írtam alá, a sors furcsasága, hogy néhány házzal odébb attól a helytől, ahol aztán 8 év múlva a cég eladásáról szóló szerződést is. Amikor belekezdtem, fogalmam sem volt, mit vállalok, de azzal vigasztaltam magam: erről a szakmáról más sem tud többet nálam. Legalábbis Magyarországon. 1999-ben elég kicsi volt ez a piac, nagyjából öt lehetett az eladók száma (azóta kiderült: csak 3 volt), és a potenciális vásárlóké - beleszámolva az eladó cégek dolgozóit, azok barátait és családtagjait is - talán a százat is elérte. A DVD-piac mindenesetre szűz terület volt, kb. egy hónapig. Még 99-ben megnyitott két konkurens cég, akik azóta is prosperálnak, aztán 2003. táján volt egy nagy boom, akkor havonta indultak az új internetes filmáruházak, de többségük 2-6 hónapon belül be is fuccsolt.
Az internetes kereskedelem - amit azóta már felvilágosultabban elektronikus kereskedelemnek hívunk inkább - nem nagy ördöngősség, meg lehet tanulni, és a titka abban rejlik, amiben minden másé: jól kell csinálni. Meg következetesen, kitartóan és sokáig. Főleg az elején nehéz, aztán kis idő elteltével már egyre nehezebb lesz. :-) De ha nem adjuk fel, kábé három év után elkezdi hozni az eredményt.
Hogy válaszoljak a címben feltett kérdésre: azért kezdtem bele ebbe a blogba, hogy valamilyen formában megpróbáljam rendszerezni és átadni azt a tapasztalatot és tudást, amit az elektronikus kereskedelemben eltöltött immár 10+ évben megszereztem. Bele fog telni kis időbe, míg elegendő anyag gyűlik össze, na meg folyamatosan változik is ez a tudás - de éppen ezért tartom a blogot a legjobb formának. Mi sem természetesebb, ha az ember az internetes kereskedelemről az interneten ír. "Utánam olvasó!"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése