Oldalak

2009. október 4., vasárnap

Vásárlás nélkül nem megy! - kerekasztal-beszélgetés az Internet Hungary-n

Vásárlás nélkül nem megy! címmel fogok beszélgetést vezetni az idén tízéves Internet Hungary második napján, október 14-én. (A konferencia weboldala itt található, a részletes program innen letölthető.) A kerekasztal körül Boruzs Ákos (Origo), Bőgel György (CEU), Starcz Ákos (Bookline), Ökrös Viktória (Tesco) és Sziebig Péter (Klikkmánia) fog ülni. Az alábbiakban néhány gondolat azzal kapcsolatban, amiről beszélgetni fogunk.

Az intenetet leginkább az egyik médiumként szokták emlegetni. A szó eredete latin, az üzenet továbbítására szolgáló közvetítő eszközt - eredetileg személyt (spiritizmus) - jelent. Én azokkal értek egyet, akik szerint az internet nem médium, hanem (virtuális) tér. Olyan tér, amelyen belül van számos médium; továbbá vannak szereplők, eszközök, vállalkozások, szolgáltatások, kereskedelem, politika, közösség és így tovább. Majdnem minden van, ami az internet terén kívül is megtalálható, de van egy csomó más, ami meg csak itt van. Olyasmik is vannak, amik itt jöttek létre, de megjelentek a valós térben is. Pl. online áruház, ami később offline boltot nyitott; vagy fórumokon, közösségi oldalakon egymást személyesen nem ismerő emberekből létrejött baráti társaságok, amelyek aztán a való életben is elkezdtek összejárni.

Nincs ok riadalomra, nem fogok filozofálgatni az Internet Hungary-n! Kereskedelemről, üzletről fogunk beszélgetni, de fontosnak tartottam tisztázni a fentieket. Ugyanis ennek tükrében a kerekasztal-beszélgetés alapkérdése költői. Tényleg nem fogunk tudni internet nélkül vásárolni? Már ma sem tudunk! Vagy tudunk, de jelentős hátrányt szenvedünk, mert lemaradunk bizonyos információkról, nem tudjuk kiválasztani a legkedvezőbb ajánlatot, vagy egészen egyszerűen nem jutunk hozzá ahhoz, amire amúgy vevők lennénk, mert vagy nem értesülünk róla, vagy elkapkodják előlünk. (Például egy koncertbelépőt, színházjegyet, exkluzív DVD-kiadványt, amit csak a neten lehet kapni stb.)

Egy friss tanulmány szerint az internetezők 90 százaléka (!) nem dönt a vásárlásról internetes tájékozódás nélkül. Sokuk a döntést követően végül bemegy egy boltba, hogy ott vegye meg a terméket, de ezek aránya is egyre kevesebb. Hogyan hat mindez az offline kereskedelemre? Például a Tesco-ra, a leghiperebb hipermarketre? És mit szólnak a többiek, a régi e-kereskedők ahhoz, ha a Tesco a netre megy? (Mert előbb-utóbb megteszi nálunk is: Angliában az e-kereskedelem egyik legnagyobb szereplője évek óta.) Kié lesz a tér? Nem biztos, hogy a leggazdagabbé, mert itt nem a jól megválasztott telkeken, a parkoló nagyságán, az autópálya-lehajtó közelségén dől el a játszma. A tér urai nem kereskednek, csak gyűjtik (Facebook, iwiw) és irányítják (Google) az embereket; a fizikai korlátokat felváltják a tudás-, képesség-, figyelembeli eltérések.

Még egy évtizede sincs, hogy az internet valódi tömegek részére vált nélkülözhetetlen, mindennapi eszközzé, de már e rövid időszak alatt is megélt jó néhány nagy változást, fordulatot. AOL, ICQ, Amazon, Google, Skype, Facebook, irc, blog, twitter - hogy csak néhány hívószót említsek. Elég nehéz megjósolni, mi lesz a holnap új slágere, hol vesz váratlan fordulatot egy sokáig világosnak tűnő trend. Akinek mégis sikerül valamire rátapintani, az egyik napról a másikra érhet el egészen elképesztő mértékű sikereket. Nem hiszem, hogy ezen a kerekasztal-beszélgetésen kiderülne, mi lesz holnap vagy holnapután a globális cybertér játszóterének kedvenc kütyüje, de hátha néhány nézőt elrugaszkodott ötletekre inspirálunk...

(A szöveg az Internet Hungary 2009 programfüzetében megjelenő ismertető bővített változata.)

Kapcsolódó cikkek:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése