A kiválasztás menete három szakaszból áll. Az első szakaszban az internetezők szavazhatnak saját kedvenceikre, ebből kialakul egy TOP10-es lista. Ebben az évben 10.197 db szavazat érkezett be, több mint 800 weboldalra. A legjobb tíz ABC-sorrendben: bookline.hu, brands.hu, edigital.hu, jateknet.hu, netpincer.hu, ruhafalva.hu, shop.builder.hu, teszvesz.hu, tulli.hu, utisugo.hu. (Számomra külön öröm, hogy a bejutottak közül 7 áruház a SzEK.org tagja!)
A második szakaszban a szervezők a bejutott tíz áruháznak kiküldenek egy kérdőívet, amely alapján egy objektív értékelés történik az alábbi szempontok szerint:
- Google keresőmotor találati rangsor (page rank). Amennyiben egy honlap page rank adatai között egyezőség van, a nagyobb pontot az kapja, akire több szavazat érkezett.
- Az egyedi látogatók számának (unique visitor) adott év január 1. és szeptember 30. közötti havi átlaga, illetve ennek változása az előző év hasonló időszakához képest.
- Regisztrált felhasználók, vásárlók száma a válaszadás pillanatában (fő), illetve ennek változása az elmúlt 12 hónapban.
- Éves, interneten keresztül kezdeményezett teljes kereskedelmi forgalom mértéke, illetve ennek változása az előző évhez képest.
- Éves, interneten keresztül kezdeményezett kereskedelmi forgalom, internetes kártyás fizetéssel kiegyenlített összege.
A harmadik szakaszban összeül a szakmai zsűri és szavaz. A Kirowski ehhez készít egy-egy rövid elemzést minden oldalról, melyben a legfontosabb szempontokat értékeli, de természetesen itt minden zsűritag szubjektív véleménye érvényesül elsősorban. A zsűritagoknak külön-külön sorrendbe kell állítaniuk a tíz jelöltet, három szempont szerint:
- Alkalmazott üzleti modell egyedisége, ötletessége, életképessége, know how tartalma, értékesítés támogató ötletek, különleges funkciók stb.
- Megjelenés, design, on-line/off-line megjelenés összhangja (amennyiben ez értékelhető)
- Kezelhetőség, felhasználóbarát felület
A díjat végül az nyeri, aki a szavazás során az objektív és a szubjektív pontszámok összegét figyelembe véve a legtöbb pontot kapja. Ebből jól látszik, hogy nincsenek döntő momentumok: az objektív szempontok és a zsűritagok egyéni meglátásai kiegyensúlyozottan érvényesülnek.
A kiválasztás menete, a díj szabályzata évről évre finomodik, de én a magam részéről kicsit még mindig hiányolom a vevőtájékoztatás, a jogszabályi megfelelőség, az elérhető kényelmi és kiegészítő szolgáltatások, a fizetési és szállítási módok hangsúlyosabb értékelését - bár természetesen ezeket a szempontokat minden zsűritag egyénileg figyelembe veheti, amikor a saját sorrendjét összeállítja.
Az év legígéretesebb kereskedőjét egy bővebb, harmincas listából választja ki a zsűri egyszerű szótöbbséggel. Ez a lista az első szakaszban leírtak szerint áll össze, azaz a harminc legtöbb szavazatot kapott áruház szerepel rajta. Ebben az évben egy harmadik elismerést is kiosztanak: Az Év Innovatív Internetes Kereskedője Díj-at a Vatera.hu alapította és saját döntési mechanizmusa alapján ítéli oda.
A díjak ünnepélyes átadása november 10-én lesz, ezt követően majd a saját szavazataimat is megírom, a - természetesen szubjektív és vitatható - szempontjaimmal együtt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése