Oldalak

2009. november 14., szombat

Az Év Internetes Kereskedője 2009 - Kire szavaztam?

Ahogy múltkor ígértem, megírom, a zsűri tagjaként milyen szavazatokat adtam le Az Év Internetes Kereskedője Díj 2009-es szavazásán. A díjazottak kiválasztásának menetét már megírtam, itt lehet elolvasni.

Még egyszer az eredmény:
Az alábbi táblázat tartalmazza a leadott szavazataimat, az összesített pontszám szerint rendezve. Fontos megjegyezni, hogy az értékelésnél nem pontoznunk kellett a kereskedőket, hanem sorrendbe állítani! Azaz ha valaki azt látja a saját áruháza mellett, hogy 2 pont, akkor az nem azt jelenti, hogy egy tízes skálán én 2 pontra értékeltem az adott szempont szerint, hanem azt, hogy a 10 egymással összehasonlítandó áruház közül én a 8. helyre tettem. Viszont ha pontozni kellett volna, lehet, hogy 7 pontot adok neki; csakhogy a szervezők - a holtverseny elkerülése érdekében - azt találták ki, hogy ne pontozzunk, hanem sorrendbe állítsunk, és a sorrendben elfoglalt hely szerint kapnak az áruházak pontokat. (Részletek itt.)

Emlékeztetőül a szempontok részletesen:
  1. Alkalmazott üzleti modell egyedisége, ötletessége, életképessége, know how tartalma, értékesítés támogató ötletek, különleges funkciók stb.
  2. Megjelenés, design, on-line/off-line megjelenés összhangja (amennyiben ez értékelhető)
  3. Kezelhetőség, felhasználóbarát felület
A fenti szempontok mellé még általános elvként azt is figyelembe kellett vennünk, hogy az elmúlt egy év során milyen fejlődés, változás történt az adott weboldalon, jelentek-e meg új funkciók, szolgáltatások stb.

Site
1. szempont
2. szempont
3. szempont
Össz.
netpincer.hu
10
9
10
29
bookline.hu
9
10
9
28
teszvesz.hu
5
7
8
20
edigital.hu
8
4
7
19
jateknet.hu
7
6
6
19
ruhafalva.hu
4
5
5
14
brands.hu
2
8
2
12
shop.builder.hu
6
1
4
11
tulli.hu
3
3
3
9
utisugo.hu
1
2
1
4


Rövid indoklás


Az élmezőny: NetPincér és Bookline

Ha valaki azt kéri tőlem, nevezzem meg a magyar e-kereskedelmi piac vezető vállalkozásait, a felsorolás élén egészen biztos ott fog szerepelni a NetPincér és a Bookline is. (A tízes listáról még az Extreme Digital jutna eszembe, illetve a listán nem szereplő, éppen tizedik születésnapját ünneplő eBolt.hu is. A Vaterát csak azért nem hozom fel, mert úgyis mindenkinek eszébe jut.)
Sokkal nehezebb helyzetben vagyok akkor, ha a két céget kell összehasonlítani és pláne sorrendbe állítani! Az első szempontnál még nem vagyok bajban, mivel a NetPincér üzleti modellje saját találmány, amit ráadásul már Európa-szerte terjesztenek; a Bookline pedig bármennyire jól csinálja, amit csinál, alapvetően egyszerű követő. (A példa - nem nagy titok - a mindenki számára abszolút referenciának számító Amazon.com.) A második szempontnál segítségemre siet, hogy a Bookline az elmúlt egy évben váltott dizájnt, és mivel ez a funkciók jelentős kibővülésével, innovatív fejlesztésekkel járt, akár eldöntheté egyúttal a harmadik szempontot is. Ám ott mégiscsak a NetPincért helyezem előbbre, mivel a megoldandó feladat összetettsége és egyedisége miatt nekik sokkal nehezebb dolguk volt, amit szerintem példásan oldottak meg, illetve oldanak meg folyamatosan, immár több mint tíz éve. Idén a Bookline lett Az Év Internetes Kereskedője (2005. után már másodszor), tavaly pedig a NetPincér - amihez hozzájön az idei új, a Vatera által alapított díj, Az Év Innovatív Kereskedője. Szerintem ez így teljesen rendben van.

teszvesz.hu

A saját összesített pontjaim szerint harmadik helyre került a teszvesz.hu, amiben az az érdekes, hogy ha minden szempontot figyelembe véve kellene sorrendet állítanom, nem tenném a harmadik helyre. Ennek teljesen szubjektív oka van - pontosabban egy szubjektív, azaz rám vonatkozó, ám mégis objektív oka: nem vagyok nő. A TeszVesz ugyanis szerintem a női Vatera.
Az oldalnak jót tett a közelmúltban zajlott átalakítás, de szemmel láthatóan még nincs teljesen kész, vannak inkonzisztenciák, nem kellően kiforrott elemek.

edigital.hu

Nem a legelsők között indult, de azért régi motoros. Egy abszolút sorrendben a TeszVesz elé tenném, de az összesített pontjait a dizájn 4 pontja lehúzza, így mégis mögé került. Ez egyébként tökéletesen példázza, mennyire változik egyénenként valaminek a megítélése: a zsűri-tagok közül talán én voltam az egyetlen, akinek nem tetszett az ExtermeDigital új dizájnja. Nekem a régi - amit többen túlzsúfoltnak tituláltak - jobban tetszett. A mostanival egyik bajom, hogy az egész túl keskeny, a jobb hasáb ajánlatai miatt a középső tartalmi rész pedig még inkább az. Nem tetszenek a főoldali piktogramok sem, nem csábítanak kattintásra és további tájékozódásra. A termékoldalakon lévő rengeteg információ, a kapcsolódó csomagok feltüntetése, a hitel-csúszka, a feltűnően elhelyezett ár mind nagyon jók, de a keskenység miatt megint csak soknak tűnik, számomra legalábbis kevéssé áttekinthető. Az egér nyomán minduntalan felugró tájékoztató szövegek pedig kifejezetten zavaróak, meg kellene oldani a kikapcsolásuk lehetőségét. (Vagy ha ez meg van oldva, akkor feltűnővé és nyilvánvalóvá kéne tenni.)
Mindez persze csak szőrszálhasogatás, az edigital.hu teljesen megérdemelten került a toplistára.

jateknet.hu

A jateknet.hu számomra az év felfedezése. Csak azért nem ők lettek Az Év Legígéretesebb Internetes Kereskedője, mert már több évesek, míg a díjazott BigyóShop ebben az évben indult.
Az oldal egyik legjobb ötlete az életkor szerinti kategória-választó vizuális kialakítása. A helyükben én ezt tenném az oldal tetejére - az új látogatóknak mindenképp -, bár lehet, hogy kipróbálták, és a tapasztalat tetette velük alulra.
Sejtésem szerint a fő vásárlói kör az anyukákból tevődik ki, de ez nem látszik eléggé az oldalon. Például a kategóriák egyszerű felsorolása linkekkel inkább egy műszaki áruházra valló megoldás. A főoldal tartalmi részét elfoglaló termékajánlók pedig csak kereskedelmi szempontokból vannak kategorizálva (akciós, új, érdekes, legnépszerűbb), de hogy pontosan mik is azok, a játékvilágban járatlanok számára nem derülnek ki. Az érdekes és új játékok között pl. egy csomó kis kép mellett azt látom, hogy Winx Club - 1 (2, 3... stb) évad 5 DVD - de még akkor sem tudom meg mi ez, ha a termékoldalra kattintok, ahol meg az áll: Kategória: Könyvek, DVD. Oké, de ez egy DVD-film? Vagy DVD-n lévő játékszoftver? Ha utóbbi, milyen eszköz kell hozzá? PC? PlayStation? XBox? Apróságnak tűnik, és lehet, hogy az anyukák 90%-a már a címből minden információval tisztában van, de a maradék 10%-ban is ott rejtőzhet még jópár vásárló.
Tetszik, hogy sok színt használnak az oldalon, de vannak grafikai következetlenségek (pl. termékoldal tetején lévő igényes lapozó és ajánlógombok vs. kategória-felsorolás szöveges linkekkel) és szerintem nagyon aprók a betűk. A termékoldalon dicséretes a részletes termékleírás, de lehet, hogy ez elég lenne opcióként, miközben a főbb jellemzőket, akár grafikus hangsúlyozással lenne érdemes kiemelni.
Minden oldalon felbukkan egy kis box, ami a telefonos segítségre hívja fel a figyelmünket, ezen kívül a cég tulajdonosának A Vevő konferencián tartott előadásából azt is megtudhattam, hogy minden megrendelés után fel is hívják telefonon az ügyfelet - az e-kereskedelemben ez a kiemelt telefon-használat elég ritka, és valószínűleg minden vásárlókör által nem is igényelt megoldás, de ebben az esetben kifejezetten üdvös lehet, és bizonyára nagyban hozzájárul a cég üzleti sikeréhez.
A JátékNet három éves - ez pontosan az a kor, amikor már összegyűlt annyi olyan tapasztalat és tudás is, amit a technikai keretek vagy az erőforrások szűkössége miatt egyszerűen nem tudtak felhasználni. Minden jó webáruház-üzemeltetőnek van egy listája, ahova olyan fejlesztéseket jegyez fel, amik a majd egyszer... kategóriájába tartoznak, de legtöbbjük azt is tudja, hogy ezek közül jó néhány akár egy nagy ugrás kulcsa is lehet. Szerintem a JátékNetről még fogunk hallani...

(Folyt. köv.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése