Kedves Marslakó!
A Boltamarson webáruházat egy szűk kisebbség sorozatos csalása és a havi rendszerességgel előforduló rendőrségi ügyek miatt bezárjuk, a lelkesedésünk teljesen elpárolgott.
Aki szeretné visszakapni azonosításra befizetett forintjait, a befizetéskor használt egyedi azonosítóval levélben jelentkezzen a boltamarson@gmail.com címen. (Egyedi azonosító nélkül nem áll módunkban fizetni, ez itten nem egy pénzcsap :))
Köszönettel: Bolta
A múlt év tavaszán, az oldal indulásakor még "örökre szóló és teljes körű díjmentességet" ígértek a felhasználóknak, akik az alapítók szerint "a Vatera és Tesz-Vesz üzletpolitikájában csalódott ügyfelek" köréből fognak kikerülni. A megfogalmazás sejtet némi Vatera-ellenességet, amiben valószínűleg két elem játszotta a főszerepet: az egyik a Vatera több milliárd forintért történt eladása, a másik a listázási díj bevezetése.
Ehhez képest az oldalt alapító Fóti Marcell most azt írja a blogjában: "Nagy tanulság ez. Komolyam mondom, le a kalappal a Vatera előtt..." Az is tanulságos, hogy miben látja a tanulságot: szerinte a magyar néppel van a baj, amelyik 5%-ban tartalmaz csalókat és 5%-ban idiótákat. Közben viszont megerősíti az alapításkor tett lelkes kijelentését:
"...az egész áruházat (...) egyetlen ember hozta létre: Plupp. Fáradhatatlan munkájával bebizonyította, amit hónapok óta papolok, hogy BÁRKI kimehet nemcsak a webre, hanem a nagyvilágba, BÁRKI képes lehet arra, hogy megvalósítsa az álmait, mert HŐSKORBAN élünk! BÁRKI eladhat terméket/szolgáltatást 6 milliárd embernek! Nem kell hozzá semmi!"Minden tiszteletem Marcellé, akit régóta ismerek - és kitűnő IT-szakember, ám nem üzletember -, de sajnos szerintem pont az ellenkezője bizonyosodott be annak, amit állít! Mert én meg azt papolom hónapok óta, hogy az internetes kereskedelem nem informatika, hanem üzlet! Az, hogy valaki meg tud csinálni egy webáruházat - programozásilag - az még csak a sikerhez szükséges erőfeszítéseknek legfeljebb 5%-a!
Miért bukott meg tehát szerintem a Bolt a Marson? Egyszerűen nem volt sem üzleti stratégiája, sem üzleti terve, nem gondolta végig az alapító, hogy milyen eszközök és erőforrások kellenek egy ilyen szolgáltatás üzemeltetéséhez, milyen kihívásokkal kell majd szembenéznie és azokkal hogy tud majd megbirkózni. A koncepció mindössze annyi volt, hogy ha a Vatera és a TeszVesz pénzt kér, akkor mi nem kérünk - nyilván majd tódulnak a felhasználók. (A becsületkasszás "üzleti modellre" most nem vesztegetnék szót.) A Bolt a Marson kezdeményezése ezáltal az én szememben kapott némi antikapitalista felhangot, amit elméletileg persze lelkesen tudok támogatni, de a gyakorlatban, mint látjuk, sajnos nem működik. A Vatera és TeszVesz nem azért vezette be a listázási díjat, és általában sem azért kér jutalékot és egyéb díjakat, mert harácsoló gaz kapitalisták a tulajdonosai és vezetői, hanem mert jól átgondolt üzleti modell szerint működik, amelybe beletartozik többek között a folyamatok biztonságossá tétele, a csalások kiszűrése, a tranzakciókat támogató funkciók fejlesztése, a látogatottság biztosítása (IT és marketing szempontból egyaránt)... és még egy csomó minden, amivel több tucatnyi ember foglalkozik reggeltől estig, ezért pénzt kapnak, és nem mellesleg a költségvetés is szépen részesül belőle. Eközben ha minden jól megy, természetesen a tulajdonosoknak hasznuk is keletkezik, de ezért cserébe dolgoztak, befektettek, kockáztattak... Így működik a kapitalizmus, amire mondhatjuk, hogy nem tetszik, de egyelőre még ez működik a legjobban - az interneten is!
A fő tanulság tehát szerintem az, amit már korábban is megírtam: az internet legnagyobb előnye, miszerint a korlátlan lehetőségek hazája, egyúttal a legnagyobb buktatója is! Ugyanis ez a korlátlanság mindenki számára, korlátlanul elérhető, következésképpen a korlátlan piac egyenlő a korlátlan konkurenciával. Az, hogy bárki bármit csinálhat, és a célcsoport - még ha a hatmilliárdos szám enyhe túlzás is - meglehetősen nagy, önmagában nem elég. Kiérlelt, átgondolt és reális üzleti stratégia, valamint erre épülő üzleti terv nélkül a bukás majdnem garantált! Akinek kétségei vannak, nézze meg az e-kereskedelem számait: 2700 webáruházból mintegy 80 darab csinálja a forgalom 93%-át. Ahhoz, hogy a 2620-ba bekerüljünk, tényleg elég egy programozó, de ha a 80 közé akarunk bejutni, ennél picit több minden kell.