2010. július 6., kedd

Reklám a Facebookon - Lehet-e BAR-listára szűrni?

A VII. Elektronikus Kereskedelem Konferencia egyik legizgalmasabb előadásának ígérkezett a Három mesterlövész, egy célpont című, melyben Sziebig Péter (Klikkmánia Kft.), Kálmán Tamás (Etarget) és Szutor Ferenc (Adverticum zRt.) arról párbajozott egymással, hogy adott hirdetési feladatok megoldására milyen mértékben alkalmas a Facebook, az Etarget illetve a hagyományos bannerhirdetés. Az előadás menete az volt, hogy kaptak egy-egy kérdést, amelyre mindhárman a maguk szempontjából adhattak válaszokat. Ilyen kérdések szerepeltek, hogy:
  • Mennyi pénzt költsek hirdetésre?
  • Tudom-e csak a nőket elérni?
  • Tudok-e jövedelemszint alapján célozni?
  • Tudok-e érteklődési kör szerint célozni?
  • Ki tudom-e szűrni a BAR-listásokat, hogy nekik ne hirdessek?
  • Tudok-e szezonálisan hirdetni?
  • Milyen statisztikákat látok a kampányokról?
    Egy kivételével a kérdések mindegyikét elég tisztességesen megválaszolták az előadók. (A SzEK.org tagjai az előadás anyagát letölthetik a tudásbázisból.) A targetálási lehetőségek szempontjából egyértelműen a Facebook vitte a pálmát, viszont arra a kérdésre, hogy "ki tudom-e szűrni a BAR-listásokat, hogy nekik ne hirdessek?", véleményem szerint Péter rossz választ adott, ugyanis azt mondta, hogy nem.

    Persze az egyszerű és rövid válasz valóban a nem, azaz ilyen alapfunkció kétségtelenül nem létezik a Facebook hirdetési rendszerében. Ugyanakkor a közösségi oldal lényege éppen az, hogy elvileg bármilyen kezdeményezés indítható rajta, hiszen - meghatározott szabályok betartása mellett - bárki létrehozhat rajongói oldalakat vagy csoportokat, illetve fejleszthet alkalmazásokat. Amennyiben tehát mi egy olyan célcsoport számára szeretnénk hirdetni, reklámüzeneteket eljuttatni, amelyik demográfiai alapon nem határozható meg, még mindig lehetőségünk van rá, hogy a célcsoportot magunk tereljük össze, leginkább indirekt módszerekkel. Persze a direkt módszerek is működnek, lásd a nagy márkák hivatalos FB-oldalait, de ezek hatékonysága korlátozott, hiszen egy márka-rajongói csoporthoz elsősorban tényleg az elvetemült rajongók csatlakoznak; ám ha a márka szélesebb kört akar megcélozni, akkor valamilyen, a márkához nem közvetlenül köthető üzenettel, közös üggyel, de akár trendi marhasággal jelentős táborokat tud összetoborozni. Ezt tovább tudja fejleszteni, ha a eseményeket is szervez mellé, vagy netán valamilyen játékos alkalmazást ad a felhasználók kezébe.

    A dinamikus csoportépítés egyik friss magyar példája az immár több mint 250 ezer tagot számláló Mondjunk le az aug. 20-i tűzijáték élményéről az árvízkárosultak javára!!! csoport. Ez egy olyan ügy, amihez szívesen csatlakozik mindenki, és a társadalmi üzenet miatt példátlan a fejlődési gyorsasága is. Viszont a gazdasági elem itt is megjelenik, hiszen ha ezen a csoporton belül kommunikálják a szervezők a különböző árvíz-segély akciókat (pénzgyűjtés, koncert stb.), akkor valószínűleg ezt sokkal nagyobb hatékonysággal tudják tenni, mintha egyszerűen csak demográfiai alapon céloznának. (Ráadásul ingyen van, de már csak a csoporton belül. Ahhoz viszont, hogy a csoport létrejöjjön és növekedjen, kereskedelmi céloknál bizonyosan kell hirdetés is, de persze minél ügyesebb valaki, annál kevesebb. Egyébként nem akarok feleslegesen okoskodni a témában, igen jól leírja ezt Doransky itt.)

    Visszatérve a BAR-listára: ha egy megrendelő kifejezetten azzal fordulna hozzám, hogy BAR-listásokra akar szűrni - akár úgy, hogy csak nekik hirdet (pl. egy BAR-listásoknak is elérhető hitelt), akár úgy, hogy nekik nem -, biztosan nem mondanám azt neki, hogy ez nem megoldható. Szerintem van egy kézenfekvő és egy bonyolultabb megoldás. Kezdjük a bonyolultabbal: csinálnék egy olyan alkalmazást, amin keresztül bármely felhasználó lekérdezheti, hogy szerepel-e a BAR-listán - ez valószínűleg nagyon sok embert érdekelne. (Ehhez csak egy hitelkérelmet kell generálnom valamelyik banknál, amit bámely, hitelre is értékesítő banki partner meg tud tenni - vélhetően a képzeletbeli megrendelőm is ilyen.) A lekérdezés után már saját adataim lesznek arról, hogy a felhasználók közül kinek milyen minősítése van - máris tudok tehát erre is targetálni. (Természetesen ezt alaposan szabályozni kell adatvédelmi nyilatkozatban, ÁSZF-ben, egyebekben.)

    A másik egyszerűbb, de persze megbízhatatlanabb megoldás, ha a BAR-listához kapcsolódó Facebook-csoportokat hozok létre. Itt a csatlakozás önmagában persze nem garantálja, hogy valaki tényleg BAR-listás vagy sem. Eleve: milyen csoportot hozzak létre? A BAR-listások csoportját? Vagy a nem BAR-listások csoportját? Az utóbbi csoportba tartozást talán szívesebben vállalják az emberek, de a bank-ellenes hangulatra építve akár egy BAR-listás csoport is lehet sikeres. Ki tudja? Szerintem próbáljuk ki!
    Jelentem, megalapítottam a Nem vagyok rajta a BAR-listán és a Rajta vagyok a BAR-listán Facebook-csoportokat, bátran lehet csatlakozni! Sőt, ezennel felajánlom, hogy ha bárkinek van ötlete a csoport fejlesztésére, nagyon szívesen adok neki adminisztrátori jogokat. Várom a jelentkezőket! :-)

    4 megjegyzés:

    1. Ez a lista amúg nem KHR manapság? :)

      VálaszTörlés
    2. Így működik a köznyelv. A köjál sem KÖJÁL már, a mirelite sem MIRELITE, sőt, mifelénk a vénasszonyok még mindig tanácsnak mondják az önkormányzatot és taxinak az autót. :-)

      VálaszTörlés
    3. sz'tem már a köznyelv sem használja, max. a hitelközvetítők... de az antsz-re nem mondja senki, h. köjál

      VálaszTörlés
    4. dehogy ne legyek ennyire negatív, a két csoport (megalkotásánk ötlete is) kiváló, meg is lesem minnnyá!

      VálaszTörlés

    Címkefelhő

    adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)