Oldalak

2010. augusztus 30., hétfő

Webáruház Túlélőcsomag

Zajdó Csaba, a WebShop-Experts Kft. ügyvezetője nyár elején megkeresett, hogy szeretne készíteni kisebb vagy kezdő e-kereskedelmi vállalkozások számára egy olyan e-book összeállítást, amelyben összeszedné a sikeres webáruház-menedzselés legfontosabb tudnivalóit. Mivel a cég két munkatársa is részt vett tavasszal a WebShop Akadémián általam tartott stratégia és üzleti tervezés témájú órákon, a tőlük kapott információk alapján Csaba úgy gondolta, ezzel kellene a Webáruház Túlélőcsomag-nak keresztelt összeállítást kezdeni. Az összesen öt részből álló - e-kereskedelmi stratégia, jogi ismeretek, informatika, ergonómia, üzemeltetés - anyag elkészült, meg lehet rendelni.


Az általam készített első részben
  • bemutatom és példákkal elmagyarázom, mi az a stratégia, hogy készül, hogy működik;
  • ismertetem az e-kereskedelmi üzleti modelleket, kiválasztásuk elveit;
  • konkrét példákkal bemutatom a különböző értékesítési- és marketing-stratégiákat;
  • a stratégia alapján az üzleti folyamatok megtervezését, a szükséges eszközök és erőforrások meghatározását;
  • végül az üzleti terv elkészítésének folyamatát, részeit, a várható bevétel- és költség kiszámításának módozatait.
Sokan gondolják, hogy egy kezdő vállalkozásnál nem lehet üzleti tervet készíteni, mert túl sok az ismeretlen tényező. Amikor 1999-ben megnyitottam a NetPiac.hu internetes filmáruházat, tényleg szinte semmilyen támpontom nem volt annak megjósolására, hogy milyen forgalomra lehet számítani. Az internet-előfizetők száma még talán a 30 ezret sem érte el, DVD lejátszó ezer darabnál kevesebb volt az országban, a kínálat is mindössze 300 filmből állt. Ennek ellenére leültem és számoltam. Az első teljes üzleti évre, azaz 2000-re nettó 25 millió forint forgalmat prognosztizáltam, a másodikra 50-et, a harmadikra 100-at. A valóság 24, 48 és 92 millió lett. Hosszú órákat töltöttem árkalkulációval, üzleti és cash-flow tervek készítésével, meg mindenféle fejtöréssel, ami a növekedésből fakadó problémák megoldásához kellett. Mert bizony a növekedés elsősorban nem azt jelenti, hogy egyik nap még százezer forintot keresek, a másik nap meg egymilliót; hanem azt, hogy egyik nap még 30 DVD-t kell beszereznem, szortíroznom és feladnom, a másik nap meg 3 ezret! És ha ez nem sikerül, a következő nap már nem lesz rendelésem újabb 3 ezerre...

Webáruház Túlélőcsomag


Meggyőződésem, hogy tudatos tervezés és felkészülés nélkül soha nem sikerült volna ezt a növekedést produkálni, a kihívásokon úrrá lenni és végül egy sikeres cégeladást lebonyolítani. (Ne felejtsük, a 100 millió feletti forgalmú webáruházak száma ma is csak kb. 80 db - mi ezt a forgalmat 2003-ra elértük!) A nyolc év alatt, amíg a NetPiac.hu-t menedzseltem, az e-kereskedelem Magyarországon a legdinamikusabban fejlődő kereskedelmi ágazattá nőtte ki magát, milliósra bővült a vásárlói tábor, de az eladói oldalon is több ezeren tolonganak ma már. Ezzel együtt persze a szakértők száma is megsokszorozódott, de a többség által kínált tudás jórészt elméleti és másodkézből fakad. Amit én tudok nyújtani, az a személyes tapasztalatokon alapuló, egyszerű, átlátható szabályokat és bevált módszereket tartalmazó gyakorlati tudás.

2010. augusztus 19., csütörtök

Ki volt az első magyar e-kereskedő?

Bő évtizeddel a magyarországi e-kereskedelem első úttörőinek indulása után - talán nem is annyira túlozva: immár történelmi távlatból - érdekes kérdés, hogy valójában ki volt az első magyar e-kereskedő, melyik volt az első magyar webshop? A kérdés megválaszolásához persze definiálnunk kell, mit is értünk ezalatt. Szerintem induljunk ki a klasszikus meghatározásból, azaz webboltnak azt az internetes termékadatbázist értjük, ahol egy online katalógusból a megvásárolni kívánt termékek kiválaszthatók, virtuális kosárba helyezhetők és egy megrendelési folyamat során megrendelhetők. A webshop kötelező elemei nagyjából:
  • termékkatalógus (kategóriákba rendezve, kereshető formában, termékleírással, tulajdonságokkal, termékoldalakkal)
  • virtuális kosár (melybe több termék, termékenként akár több példányban belerakható)
  • regisztráció
  • rendelési folyamat, melyben kiválasztható a kívánt szállítási és fizetési mód (ma már azt is hozzátenném, hogy online ki is fizethető a rendelés, ha az ügyfél úgy kívánja, de 11 éve még nem tartottunk itt).
Fentiek alapján tehát nem számít webboltnak, az, ahol
  • a felsorolt elemek bármelyik hiányzik
  • a megrendelési folyamat nem automatikus (azaz a kiválasztott terméket nem lehet kosárba helyezni, hanem a nevét kell egy szövegmezőbe beírni)
  • a termékek nem adatbázisban, hanem egy (vagy több) fix HTML oldalon, felsorolva szerepelnek
  • a megrendeléssel nem adatbázis-műveletet generálunk, hanem a rendelés adatai egy e-mailbe kerülve mennek az adminisztrátornak (azaz a rendelési űrlap egy közönséges e-mail form)
Ennek a posztnak egyetlen célja tehát, hogy megállapítsuk, melyik volt az első magyar webbolt!

A válasz megtalálásához kérem minden olvasóm segítségét!
Kérlek benneteket, hogy vagy alább, hozzászólás formájában, vagy egy nekem küldött e-mailben írjátok meg, hogy szerintetek ki volt az első, és ismereteitek szerint mikor indult! Különösen várom azoknak a jelentkezését, akik magukat gondolják elsőnek, de legalábbis az elsők között lévőnek! Az eredmények alapján megpróbáljuk összeállítani a hazai e-kereskedelem úttörőinek listáját.

Abban biztos vagyok, hogy nem én voltam az első, mert amikor 1999. augusztus 14-én, azaz immár 11 évvel ezelőtt a NetPiac Online Filmáruház megkezdte működését, volt a piacon más szereplő is. Akiről egészen biztosan tudom, hogy előttünk járt, az a Corvina.hu Internetes Könyvesház volt (ma a címen a Corvina Kiadó weboldala van), mivel megvan még az e-mailjeim között az 1998. 05. 02. keltezésű levél, melyben regisztrációmat visszajelzik. (Az aláírók: Dr. Kende Péter és Maros Péter, a Corvina.hu Internetes Könyvesház Kft. ügyvezetői.) Továbbá úgy rémlik, hogy az eBolt és a Fókusz Online is működött már akkor.

De lássuk a listát! Várom a hozzászólásokat.

(A kutatás eredményéről szóló bejegyzés itt található! )

2010. augusztus 16., hétfő

Kindle úr és az e-kereskedelem bevezetésének folyamata

Nemrég volt egy érdekes telefonbeszélgetésem, ami ismét rávilágított arra, milyen téveszmék forognak az emberek fejében az e-kereskedelem kapcsán. Nem ismertem a telefonálót, egy fejlesztő adta meg az elérhetőségeimet, ami általában olyankor fordul elő, ha nagyon vázlatos elképzelésekkel jelentkezik egy ügyfél. Mivel a történet nagyon tipikus, ezért elmesélem, bízva abban, hogy nem bántom meg vele a meg nem nevezett telefonálót, akit az egyszerűség kedvéért hívjunk Kindle úrnak. (Nem nehéz rájönni, miért pont így.)

2010. augusztus 7., szombat

Nem hozza lázba a nőket a grafika

Az összesítés nem áll rendelkezésre. A bejegyzés megtekintéséhez kattints ide.