Zajdó Csaba, a
WebShop-Experts Kft. ügyvezetője nyár elején megkeresett, hogy szeretne készíteni kisebb vagy kezdő e-kereskedelmi vállalkozások számára egy olyan e-book összeállítást, amelyben összeszedné
a sikeres webáruház-menedzselés legfontosabb tudnivalóit. Mivel a cég két munkatársa is részt vett tavasszal a
WebShop Akadémián általam tartott
stratégia és üzleti tervezés témájú órákon, a tőlük kapott információk alapján Csaba úgy gondolta, ezzel kellene a
Webáruház Túlélőcsomag-nak keresztelt összeállítást kezdeni. Az összesen öt részből álló - e-kereskedelmi stratégia, jogi ismeretek, informatika, ergonómia, üzemeltetés - anyag
elkészült, meg lehet rendelni.
Az általam készített első részben
- bemutatom és példákkal elmagyarázom, mi az a stratégia, hogy készül, hogy működik;
- ismertetem az e-kereskedelmi üzleti modelleket, kiválasztásuk elveit;
- konkrét példákkal bemutatom a különböző értékesítési- és marketing-stratégiákat;
- a stratégia alapján az üzleti folyamatok megtervezését, a szükséges eszközök és erőforrások meghatározását;
- végül az üzleti terv elkészítésének folyamatát, részeit, a várható bevétel- és költség kiszámításának módozatait.
Sokan gondolják, hogy egy kezdő vállalkozásnál nem lehet üzleti tervet készíteni, mert túl sok az ismeretlen tényező. Amikor 1999-ben megnyitottam a NetPiac.hu internetes filmáruházat, tényleg szinte semmilyen támpontom nem volt annak megjósolására, hogy milyen forgalomra lehet számítani. Az internet-előfizetők száma még talán a 30 ezret sem érte el, DVD lejátszó ezer darabnál kevesebb volt az országban, a kínálat is mindössze 300 filmből állt. Ennek ellenére leültem és számoltam. Az első teljes üzleti évre, azaz 2000-re nettó 25 millió forint forgalmat prognosztizáltam, a másodikra 50-et, a harmadikra 100-at. A valóság 24, 48 és 92 millió lett.
Hosszú órákat töltöttem árkalkulációval, üzleti és cash-flow tervek készítésével, meg mindenféle fejtöréssel, ami a növekedésből fakadó problémák megoldásához kellett. Mert bizony a növekedés elsősorban nem azt jelenti, hogy egyik nap még százezer forintot keresek, a másik nap meg egymilliót; hanem azt, hogy egyik nap még 30 DVD-t kell beszereznem, szortíroznom és feladnom, a másik nap meg 3 ezret! És ha ez nem sikerül, a következő nap már nem lesz rendelésem újabb 3 ezerre...
Meggyőződésem, hogy
tudatos tervezés és felkészülés nélkül soha nem sikerült volna ezt a növekedést produkálni, a kihívásokon úrrá lenni és végül egy sikeres cégeladást lebonyolítani. (Ne felejtsük,
a 100 millió feletti forgalmú webáruházak száma ma is csak kb. 80 db - mi ezt a forgalmat 2003-ra elértük!) A nyolc év alatt, amíg a NetPiac.hu-t menedzseltem, az e-kereskedelem Magyarországon a legdinamikusabban fejlődő kereskedelmi ágazattá nőtte ki magát, milliósra bővült a vásárlói tábor, de az eladói oldalon is több ezeren tolonganak ma már. Ezzel együtt persze a szakértők száma is megsokszorozódott, de a többség által kínált tudás jórészt elméleti és másodkézből fakad. Amit én tudok nyújtani, az a személyes tapasztalatokon alapuló, egyszerű, átlátható szabályokat és bevált módszereket tartalmazó gyakorlati tudás.
Webáruház Túlélőcsomag? Interjú Zajdó Csabával
VálaszTörléshttp://www.facebook.com/notes/webdesignmarketing-blog/webaruhaz-tulelocsomag-interju-zajdo-csabaval/150050375016886