Biztonságos? - A Laurence Olivier alakította náci fogorvos teszi fel újra és újra ezt a kérdést, meglehetősen vészjósló hangsúllyal John Schlesinger Maraton életre-halálra című klasszikusában. A filmben egy táskányi gyémánt biztonságáról van szó, de én most a bankkártya-adatok biztonságára gondolok. Ahogy korábban írtam: ma egy magát komolyan vevő webshop számára szerintem kötelező az online kártyaelfogadás! Mégsem lehet sok helyen bankkártyával fizetni, és ahol lehet, ott is általában az ügyfelek mindössze 3-4%-a használja. [Update 2012.11.01.: a 2011-re vonatkozó eNET statisztika szerint az érték már 5% fölé nőtt.] Ennek két fő oka van: az ügyfelek egyrészt félnek attól, hogy a terméket az előre fizetés után esetleg nem kapják meg, vagy ha megkapják, nem olyan lesz, amilyet szerettek volna; másrészt félnek a kártyacsalásoktól is, azaz nem merik az interneten megadni a kártyaadataikat. Pedig az összes online fizetési mód közül a bankkártyás fizetés a legbiztonságosabb!
Az internetet rendszeresen használókat, sőt, néhány ezen a területen dolgozó szakembert is hallottam már azzal büszkélkedni, hogy márpedig ő soha nem adja meg a bankkártyája számát az interneten! Ez a kijelentés gyakran bennfenteskedő kacsintással is társul, jelezvén, az illető tud néhány cifra történetet. Persze, olyat én is tudok, hogy valakinek a számlájáról online utalással leemelték az összes pénzt és a bank sajnálkozva széttárta a kezét. Csakhogy ebben az esetben a bank semmilyen visszaélést nem érzékelt: az utalást az elvileg csak a számlatulajdonos által ismert azonosítóval és jelszóval hajtották végre, mivel ezek az adatok - előzékenyen, a bankszámlaszámmal együtt - ki voltak ragasztva az illető munkahelyén, a monitorjának szélére. A biztosító sem fizet, ha a lábtörlő alá tett kulccsal törnek be a lakásba!
Mire alapozom akkor, hogy az online bankkártyás fizetés az összes fizetési mód közül messze a legbiztonságosabb? A válasz egyszerű: ez az egyetlen fizetés, amit vissza lehet vonni! Az első hallásra talán meglepő kijelentést az úgynevezett charge back lehetősége teremti meg. Ez azt jelenti, hogy a kártyatulajdonosnak az olyan fizetéseket, ahol nincs jelen a kártya (ezeket a banki szaknyelv card not present tranzakcióknak hívja), joga van bizonyos időn belül töröltetni. Ilyenkor a bank a kártyával kifizetett összeget visszateszi az ügyfél számlájára. Attól függően, hogy a reklamáció és a fizetés időpontja között mennyi idő telt el, a charge back akár azonnal, indoklás kérése nélkül is megtörténhet. A bankot persze nem a küldetéstudat vezérli ebben az esetben, mivel a pénzt ő maga is behajtja a kártyaelfogadó kereskedőn, akinek ezt követően ugyancsak joga van a reklamációra. Amennyiben a kereskedő tudja bizonyítani, hogy a kártyabirtokossal azonos személynek, annak igazolt megrendelésére és a megrendelésnek megfelelő feltételekkel, terméket vagy szolgáltatást adott el, a pénzt ismét leveszik az ügyfél számlájáról - tehát visszaélésre nincs lehetőség. (Azaz nem játszhatom el, hogy nyakra-főre vásárlok, aztán mindig charge back-et kérek.) A charge back szempontjából egyébként a közelmúlt egyik tanulságos esete lehetett volna a SkyEurope légitársaság csődje, mivel ekkor a kártyával fizetők, ha még időben töröltették a tranzakciót a banknál, hozzájuthattak a pénzükhöz, függetlenül attól, hogy a cég tartozásait messze nem fedezte a vagyona. De mivel ebben nem volt semmi botrányos, a sajtó alig írt a témáról, pedig a fogyasztóvédők és a kártyatársaságok is közleményben hívták fel az ügyfelek figyelmét a határidőkre.
Egyszóval a legtöbb olyan sztorinak, hogy X.Y. kártyájáról lehúztak valamilyen tetemes összeget, az a vége, hogy X.Y. visszakapta a pénzét, csak ezt az újság már sosem írja meg. Bizonyára sokakban felmerül a kérdés: ha ez így van, miért nem tudtam eddig róla? Az ok itt is ugyanaz, mint az elállási jog esetében: a kereskedők a visszaélésektől való félelmükben nem merik nagy dobra verni. A bankok pedig a különböző biztonság-, és persze bevétel-növelő szolgáltatásokkal - SMS-megerősítés, webkártya, egyszeri kártyaszám stb. - azt a hamis tudatot erősítik a felhasználókban, hogy az online kártyás fizetés önmagában nem biztonságos.
Ha egy webáruház bizalmat akar kelteni a vásárlóiban, legjobb, ha lehetővé teszi az online kártyás fizetést, valamint alaposan tájékoztatja a vevőket az ezzel járó jogaikról és lehetőségeikről. Ismerem azok ellenérveit, akiknél nincs kártyaelfogadás: a bankok magas jutalékot számolnak fel, bonyolult a rendszer, az ügyfelek úgysem használják. A banki jutalék 2-3% [Update 2012.11.01.: 1,7-2%], attól függően, hogy mekkora forgalomra lehet a kereskedőnél számítani. (Az interchange díj miatt, amit a bankok a kártyatársaságoknak fizetnek, bizonyos összeg alá semmiképpen sem tudnak menni.) Ez egy átlagos vásárlásnál nagyjából megegyezik azzal az összeggel, amit a futárszolgálatok kérnek az utánvét beszedéséért, de az utánvéthez képest sokkal nagyobb biztonságot nyújt az e-kereskedőnek is, mivel feltételezhetően a vevő azt a terméket, amit előre kártyával kifizetett, biztosan át fogja venni. Tessék egyszer megnézni, mennyi olyan rendelés van, amit végül nem sikerül kézbesíteni, mert a vevő sosincs otthon, nem veszi át, vagy netán elfogyott a pénze. Az ezekkel járó kár és vesződség feltehetően többe kerül, mint amivel esetleg a kártyás fizetés picit drágább az utánvétnél.
Az pedig, hogy a vevők nem akarnak kártyával fizetni, csak feltételezés, amit persze látszólag alátámasztanak a GKIeNET adatai, mely szerint a webshopos vásárlások 3%-át fizetik csak ki kártyával - viszont ez csak a fizikai áruk kereskedelmére vonatkozik. Ahol nincs igazán alternatíva - pl. online repülőjegy-értékesítés - ott bizony előveszik az emberek a kártyájukat és fizetnek vele. Ez alapján joggal feltételezhető, hogy ha a kereskedők hangsúlyt fektetnének a kártyás fizetésre, és kiemelnék annak biztonságosságát (a charge back lehetőségét), akkor a vevők közül is jóval többen használnák.
azért azt tegyük hozzá, hogy a szóban forgó jelenetben csak magyarul hangzik el az, hogy biztonságos... LO valójában azt kérdezi hogy "is it A safe?" és nem azt hogy "is it safe?. tehát, hogy egy széfben van-e...
VálaszTörlésJómagam csak és kizárólag átutalással vagy online bankkártyával vagyok hajlandó vásárolni az interneten. Nem is értem az embereket.
VálaszTörlés1. El kell menni a bankba pénzért
2. Mi van akkor, ha a szállító nem tud visszaadni?
3. A készpénz felvétnek általában költsége van, míg a kártyás vásárlás ingyenes
Valószínűleg csak a véletlen műve lehet, hogy a legutóbbi 2 alkalommal (műszaki áruház és óvodai felszerelések áruháza)egész egyszerűen szörnyen körülményes volt a fizetés.
Úgy tűnik, az utánvétes vásárlást még a kereskedők is jobban szeretik.
Soha nem fog az a 3% így megemelkedni.
Örömhírt szeretnék közölni a blog olvasói számára. 2010. május 1-je óta a magyar bankok számára törvényi előírás, hogy 2%-nál magasabb jutalékot nem számíthatnak fel a tranzakciókért. Továbbá kártyás fizetés iránti bizalmat igazolják vissza a már kártyával fizetők tábora, ugyanis piackutatások eredménye szerint a kártyával fizetők többet költenek mint az egyéb fizetési módot alkalmazók.
VálaszTörlésAz aláírásomban szereplő linken elérhető az a cikk, amit 2011 végén írtam az MNB hivatalos 2009-től 2011 első félévéig tartó kimutatásai alapján.
VálaszTörlésBár az adatokból nem derül ki az online kártyás fizetések %-os aránya a bolti fizetéshez képest, a tranzakciók száma és az átlagos fizetett összeg egyértelmű grafikont rajzol.
"Amennyiben a kereskedő tudja bizonyítani, hogy a kártyabirtokossal azonos személynek"
VálaszTörlésEz egy komoly nehézség a kereskedőnek. Nem tudja biztosítani, hogy épp a kártyabirtokos veszi át, csak ha kizárólagos kézhez kézbesítést kér, ami viszont ismét csökkentheti az átvett csomagok százalékát.
A bank nem hatóság, nem vár el "hatósági eszközökkel" alátámasztott bizonyítást. Ne felejtsd el, hogy neki a kártyaelfogadó és a kártyabirtokos is ügyfele! És semmi szüksége olyan kártyás ügyfelekre, akik a charge backkel visszaélnek. Aki trükközik, attól nem csak a pénzt veszi vissza, hanem előbb-utóbb a kártyát is.
TörlésÉn Skypen fizettem kártyával és mivel nem figyeltem feleslegesen vásároltam 2x5 Euró+tax percdíjat.Be volt regisztrálva a kártya(külföldön lebeszéltem 5 Eurót+tax-et) és nem kérdezte meg a rendszer kívánom-e végrehajtani a vásárlást. Nagyon egyszerűen szólva nem kellet le OK-ni a tranzakciót. Azonnal hívtam a Bankot kb este 23 óra volt, de azt mondták ez nem visszavonható tranzakció. Így még mindig van 9. euróm a Skype-on, azóta sem beszéltem le. Ön szerint helyesen jár el a Bank?
VálaszTörlésNehéz felelősen válaszolni részletek ismerete nélkül, de első hallásra azt mondanám, hogy nem. A legbiztosabb egy írásos charge-back kérelmet benyújtani.
Törlés