2011. szeptember 30., péntek

Népszámlálás 2011

Holnaptól megkezdődik a népszámlálás Magyarországon, aminek következtében előáll az e-kereskedelem és általában az internetes szolgáltatások, e-ügyintézés szempontjából eddig legértékesebb adatbázis, amelyből nagyon éles, nagyfelbontású képet kaphatunk a lakosság internetes ügyintézés iránti affinitásáról, és általában a digitális írástudás elterjedtségéről és szintjéről.

Internetes népszámlálás

Az előző népszámlálás 2001-ben volt, amikor az internet elterjedtségének akkori szintje miatt még fel sem merült a kérdőívek online kitöltésének lehetősége. Azóta nagyon megváltozott a világ, így logikus és üdvözlendő lépés volt a KSH részéről, hogy a népszámlálási kérdőívek internetes kitöltését is lehetővé tette. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a minden postaládába kikézbesített lakáskérdőív tartalmaz egy azonosítót és egy internetes belépési kódot, amely segítségével bárkinek lehetősége lesz a kézi vagy kérdezőbiztos segítségével történő kitöltés helyett az online kitöltést választani.

Kik fogják interneten kitölteni a kérdőívet?

A kérdezőbiztosok díjazása
(Nagyításhoz kattintson a képre!)
Az online kitöltésnek a kitöltő számára tulajdonképpen kényelmi előnye nincs. Mivel a kérdőívet nem kell postára adni, hanem azért a kérdezőbiztos személyesen fog eljönni - és ha addigra nem töltjük ki, a válaszainkat be is írja helyettünk -, akár kényelmetlennek is nevezhetném a számítógéppel való bíbelődést az egyszerű, szóbeli válaszadáshoz képest. A kézi kitöltésnél persze sokkal kényelmesebb az online, de csak azok számára, akiknek megvan a szükséges jártasságuk és nem életükben először csinálnak ilyet. A népszámlálás szervezeti terheit tekintve természetesen a legkisebb erőforrást az emészti fel, aki interneten tölti ki az adatokat, a legtöbbet pedig az, aki a kérdezőbiztosnak válaszol. Ebből következően szerintem az online kitöltés mögött két fő motiváció lehet: az egyik a személyes válaszadással szembeni ellenérzés, aminek digitális írástudással is párosulnia kell; a másik pedig egyfajta állampolgári és/vagy környezeti tudatosság, amikor elsősorban azért választom az online kérdőívet, mert tisztában vagyok vele, hogy ezzel erőforrásokat takarítok meg. (Sajnos sokkal kevesebbet, mint lehetne, mivel a papír alapú kérdőívet mindenki megkapta, az is, aki nem fogja használni.) Plusz motiváció lehet még az internet fejlődése iránti elkötelezettség. Nem hiszem, hogy ez óriási tömegeket érint, de remélem, hogy a blogom rendszeres olvasói, és úgy általában mindenki, aki az e-kereskedelemben, e-szolgáltatásokban, e-business-ben érdekelt, az ebbe a csoportba tartozik és kutya kötelességének tekinti, hogy mindent, amit lehetséges, online intézzen el - így a népszámlálást is. :-) (Némi statisztika érdekében indítottam egy mini közvélemény-kutatást is, itt lehet rá válaszolni.) Abban, hogy ténylegesen majd hányan fogják online kitölteni a kérdőívet, nyilván nagy szerepe lehet még a propagandának, azon belül is a személyes ráhatásnak. (Virágh Esztertől, a népszámlálás szóvivőjétől megtudtam, a kérdezőbiztosokat semmi sem motiválja arra, hogy az embereket a kérdőív online kitöltésére buzdítsák, sőt, a díjazásuk miatt lényegében ellenérdekeltek. A díjtételeket lásd a mellékelt ábrán.)

Páratlan lehetőség

Számos kutatócég foglalkozik az internetre és az e-gazdaságra vonatkozó legkülönfélébb kimutatások, statisztikák, mutatószámok előállításával. Ezek az adatok nélkülözhetetlenek bármiféle internetes szolgáltatás üzleti tervezésénél, éppen ezért kulcskérdés a pontosságuk, hitelességük. Viszonylag pontos, közvetlen számokkal rendelkezünk az internet-ellátottságra vonatkozóan, hiszen ezek kiderülnek a hozzáférés-szolgáltatók adataiból, ugyanakkor az internethasználatra, az internetes szokásokra, digitális írástudásra vonatkozó mutatók döntően kérdőíves kutatásokon alapulnak, így ezek minősége, hitelessége erősen változó. Aki próbált meg már információkhoz jutni bizonyos e-kereskedelmi területek kapcsán, pontosan tudja, hogy egy-egy kutatócég adatai között néha nagyságrendi eltérések is lehetnek. (Gondoljunk csak az okostelefonok kapcsán nemrég megjelent hírekre!) Természetesen itt nem csak arról van szó, hogy a kutatócég jól vagy rosszul végzi a munkáját, rengeteg módszertani és értelmezési probléma is van, de a legfontosabb mégiscsak az, hogy ezek többnyire közvetett eredmények, amelyek rengeteg szubjektív elemet is tartalmaznak. Nyilván egészen más egy online kérdőíven az internetezőket megkérdezni, hogy szoktak-e online kérdőíveket kitölteni az interneten, mint konkrét adatokkal rendelkezni arról, hogy a teljes magyar lakosság hány százaléka volt az, aki online töltött ki egy bizonyos kérdőívet.

Mit is fogunk pontosan megtudni?

A népszámlálási kérdőív nem tartalmaz semmilyen kérdést az internetre vonatkozóan. Rákérdez a közműellátottságra - pl. van-e villany a házban (ez amúgy rém fontos adat lehet 2011-ben) -, de nem fogjuk megtudni, kinél van bekötve internet. Nem lett volna baj, ha van ilyen kérdés is, mégsem ez az, amitől ez a népszámlálás most annyira izgalmas. Az igazán sokatmondó adat az lesz, hogy hányan fogják a kérdőívet interneten kitölteni, és milyen lesz a kitöltők demográfiai eloszlása. Az adatok értelmezéséhez persze sok mindent figyelembe kell majd venni, de ezzel együtt most először fogunk egy teljesen átfogó és nagyon hiteles, pontos képet kapni a magyar lakosság elektronikus szolgáltatásokkal, ügyintézéssel kapcsolatos affinitásáról.

Az adatok nyilvánosak lesznek?

A népszámlálási adatokról részletes összefoglalók készülnek, amelyek nyilvánosak. A korábbi népszámlások eredményei most is bárki számára elérhetők, a legutóbbiak az interneten is. A 2011-es eredményeket összefoglaló jelentés bizonyára tartalmazni fog néhány számot az internetes kitöltésről, de hogy pontosan milyen mélységben, ezt még nem tudjuk. Az ügy fontossága miatt a SzEK.org csatlakozott a népszámlálás civil partnerprogramjához és kérte a KSH-t, hogy nyújtson lehetőséget számára az eredmények minél mélyebb - de természetesen anonim - megismeréséhez és azok feldolgozásához, amelyben partnerünk lesz a területet 10 éve figyelő GKIeNET kutatóintézet is.

A népszámlálás október 31-ig tart (de interneten csak október 16-ig lehet választ adni!), utána még hosszú időbe telik az adatok feldolgozása. Az első, előzetes eredmények 2012. tavaszára várhatók, a végleges eredmények pedig 2012. végétől folyamatosan jelennek meg. Igyekszem minden fontosabb eseményről, az eredményeket érintő adatról, időpontról később is beszámolni itt a blogomban és a Facebook-on. Addig is arra kérek mindenkit, a kérdőívet online töltse ki, és lehetőség szerint a környezetében is motiválja, segítse azokat, akiket tud.


Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)