2011. október 16., vasárnap

Miért nem lehet mozijegyet online venni?

Éveken át mindig a Palace Cinemas mozijaiba jártam, mert azokba előre meg tudtam online vásárolni a mozijegyet. Nem lefoglalni, hanem megvásárolni, azaz előre bankkártyával kifizetni! Ebben az esetben ugyebár a jegyem akkor is megvan, ha 5 perccel az előadás előtt érek a moziba. Idén év elején a konkurens Cinema City mozilánc felvásárolta a Palace Cinemas hálózatát, s bár a két márkanév megmaradt, a háttérben az üzleti folyamatokat összekapcsolták. A fúzió során érthetetlen okokból nem az történt, hogy a Cinema City átvette volna a Palace Cinemas fejlettebb jegyfoglalási rendszerét, hanem fordítva: immár a Palace Cinemas oldalán indított jegyfoglalás végén is a Cinema City - amúgy néha elképesztően lassú - rendszerébe jutunk, ahol megvásárolni nem, csak lefoglalni lehet a mozijegyet. Annak ellenére, hogy a weboldal tetején még most is az olvasható: "Foglaláshoz, vásárláshoz kattintson az időpontra..."

Elképesztő, hogy egy amúgy gondokkal küszködő és állandóan panaszkodó üzletágban 2011-ben egy cég hátraarcot csinál, miközben az egész piac előre, az e-kereskedelem fejlesztésének irányába halad! Az online jegyfoglalás klassz szolgáltatás, de számomra nem sok értelme van, hiszen ha 40-50 perccel az előadás előtt ott vagyok a moziban, akkor amúgy is tudok általában jegyet venni. (A foglalásokat 30 perccel az előadás előtt törlik a rendszerből. Ahhoz, hogy időben ott álljak a pénztáros előtt, célszerű az előadás előtt 40-50 perccel megérkeznem a plazába, hogy legyen időm leparkolni, felmenni a mozihoz és esetleg a sort végigállni.) A jegyfoglalás néha még diszfunkcionális is lehet, mivel nincs semmi tétje! Ez jól megmutatkozott az Avatar-őrület idején, amikor az Aréna IMAX-3D-s előadásaira képtelenség volt előre helyet foglalni, mert nagyon sokan úgy foglaltak, hogy végül nem mentek el, vagy eleve több előadásra foglaltak (mondván, nem tudjuk, mikor fogunk ráérni), de csak egyre mentek el. Így aztán a közönség a helyszínen arra utazott, hogy az előadás előtt 30 perccel, a foglalások feloldáskor felszabaduló rengeteg jegyet megvegye. Ezzel csak az a gond, hogy senki sem tudhatta, egy adott előadás előtt 5 vagy 50 jegy fog felszabadulni...

Az online jegyvásárlást nem megszüntetni kellett volna, hanem egyrészt továbbfejleszteni  a mobileszközök irányába, másrészt az üzleti modellen is lenne mit csiszolni. A mozinézők 2005. óta fogynak: akkor 1 millióval kevesebb jegyet adtak el, mint előző évben, 2008-ban már további 2 millió volt a csökkenés. Előadások maradnak el, vidéken sokszor ki sem nyitnak a mozik, ha nem kel el elég jegy. Ilyen körülmények között ádáz harcot kéne folytatni a nézőkért, de a moziipar nagy része még most is megelégszik az ezeréves módszerekkel: plakátozás, tévé- és rádióhirdetés. (Tisztelet a kivételnek, lásd az Odeon Audience Wanted akcióit.) A közösségi vásárlással foglalkozó oldalak megmutatták: nagy tömegeket lehet megmozgatni jelentős árkedvezményekkel. Én a mozisok helyében olyan internetes jegyértékesítési rendszert dolgoznék ki, ahol - a fapados légitársaságok rendszeréhez hasonlóan - az egyes előadásokra mutatkozó kereslettől függően differenciált kedvezménnyel, akár nagyon olcsón és jó előre is meg lehetne vásárolni az előadásokra a jegyeket. Ráadásul ezt úgy kéne megoldani, hogy a jegyvásárlást minden programajánló oldal is könnyedén be tudja illeszteni a saját folyamataiba, és érdekeltté kéne tenni egy affiliate-rendszerrel abban, hogy ezt meg is tegye. Ma tudok moziműsort keresni a Port.hu-n, az Est.hu-n, az [origo]-n, de jegyet foglalni - pláne venni! - egyik helyen sem lehet, csak a mozihálózatok saját oldalain. Ha meglenne rá a megfelelő eszköz, az összes ilyen helyen az időpont után ott lehetne a jegyvásárlásra vezető gomb, ami már önmagában is plusz forgalmat generálna. De meggyőződésem, a közönségforgalmat nagyon jelentősen lehetne növelni új értékesítési módszerek bevezetésével, az e-kereskedelemben rejlő lehetőségek kiaknázásával. Rejtély számomra, hogy ezt miért nem tették meg eddig...

11 megjegyzés:

  1. Minden út Torrentbe vezet. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na, hát erről is írtam, kedves Ákos. :-)
      http://www.kiservinegon.hu/2012/03/hollywood-vesztesre-all.html

      Törlés
  2. Ennyi. De tényleg. minden filmet megnézek online, vagy letöltöm. Nem fogok idegeskedni a jegyvásárlással, sorban állással. Meghal(t) a mozi ipar. Pláne, ha ilyen tévéket és hangzásokat vásárolhatunk otthonunkba. Természetesen a filmipar csak erősödni fog. De csak is akkor, ha fejlesztenek új média eszközökre is.

    VálaszTörlés
  3. Majd ha tényleg bajban lesznek, akkor majd nemcsak panaszkodnak, hanem tesznek is valamit. A mozi nem halt meg, csak nagyon hangosan vergődik, hátha megsajnálják.

    VálaszTörlés
  4. Csak szeretném megjegyezni, hogy az itteni kommentküldés is elég kínkeserves. 3-szor kell elküldeni, hogy odaérjen.

    VálaszTörlés
  5. Ezzel most nagyon egyetértek, hiszen mondhatni a szívemből szóltál. Pont ugyanezzel nézek szembe, sőt az Avatar IMAX-ben ugyanígy szaladtam bele. Bementem hét közepén, és hétvégére nem volt egyetlen jegy sem, de jött a szöveg, hogy menjek oda, biztosan lesz, aki nem jön el. Most sorolhatnám, hogy hányféle megoldással lehetne ezen segíteni, de nem teszem.
    Ahogyan azt is tudjuk, hogy a filmvilág még továbbra sem tud mást zengeni, mint a atorrentahibás szöveget, holott számtalan lehetősége volna alkalmazkodni. Nem teszi.
    Azt sem értem, hogy a premier után 1-2-3 héttel vetített filmek esetében miért jó, hogy még mindig teljes árú jeggyel nézhetem meg? Igaz így tök jó, mert a moziterem olyan, mintha szűk családi körben lennénk, pedig biztos vagyok benne, hogy mondjuk féláron a bevétel összességében több volna.

    VálaszTörlés
  6. @Ákos és @Péter: a torrentezés bármennyire nagy tömegeket érint, összességében valószínűleg legfeljebb néhány százalék veszteséget jelent és valójában nem konkurenciája a mozinak. Nekem van saját vetítőm itthon, moziminőségben tudok filmet nézni, mégis elmegyek moziba is, mert más feeling. De tény, hogy a jegymizéria miatt sokkal kevesebbet voltam idén, mint mondjuk tavaly.

    @algi: nekem egy gombnyomásra megy a komment, ha be vagyok jelentkezve, a három gombnyomás akkor van csak, ha nem vagy bejelentkezve. Amúgy ez nem rajtam múlik, hanem a Google fejlesztőin, hiszen a blogmotor az övék. :-)

    @Misi: a mozisok biztosan azt mondanák, hogy azért ugyanaz az ár a premier után is, mert ha akkor olcsóbb lenne, mindenki megvárná az akciós időszakot. Persze nincs igazuk, meg a lényeg pont a dinamikus árazásban lenne, ami figyelembe veszi a keresletet. Az infokommunikáció korában ez egyáltalán nem lenne nehezen megoldható feladat. Valószínűnek tartom, hogy annak okai között, hogy ezt miért nem oldották meg még mindig, a stúdiók rugalmatlansága is ott van.

    VálaszTörlés
  7. jogos! én biztos, hogy többször mennék moziba, ha ez így lenne (főleg a változó jegyárak). így csak az megy moziba, aki mindenképpen moziba akar menni. És aki még meggyőzhető lenne, hogy inkább mozi, mint letöltés, attól meg elveszik a kedvet a macerával meg a jegyárakkal.

    VálaszTörlés
  8. Számomra is érthetetlen, hogy ha megvesznek egy hálózatot, ahol működik (sőt jól működik) az internetes vásárlás, miért szüntetik meg.
    Egyébként a mozik forgalma az Avatar évében újra nőtt kb. a négy évvel korábbi szintre (köszönhetően többek között a 3D-nek), de az ilyen válságos időkben idióta, aki visszafele lépdel. Mondjuk konkurencia nélkül azt tesznek, amit akarnak, és a hazai döntéshozóknak sem kell magyarázkodniuk a tulajdonosnak, mert nincs mihez viszonyítani. Persze ha csökken a forgalom, akkor jönnek megint a bűnbakok: válság, torrent, rossz filmek, változó vásárlói szokások, stb.
    Sok cég mit nem adna, ha a vásárló jóval a szolgáltatás igénybevétele előtt kifizetné az árát. Balekok ezek...

    VálaszTörlés
  9. Az online jegyvásárlással nagyot lehetett csalni, mert felnőttként vehettél diákjegyet, utólag pedig elég kacifántos a különbség kifizettetése mozi részéről. Nyilván a CC tisztában van ezzel, mivel ők pénzpiaci alapon működnek és semmilyen mozibarát jegyárakra, helyi igények megvalósítására nem alkalmasak a futószalagon készült műsorok (elég csak megnézni a négytermes mozik kínálatát, ugyanaz a műsor, pedig nem hiszem, hogy Szombathelyen és Szolnokon ugyanaz lenne az igény). A Corvin és a BuFi-s moziban van jegyvásárlási lehetőség, ám ez csak és kizárólag teljes árra vonatkozik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha valamivel csalni lehet, akkor inkább ne csináljuk? Vagy ezt nem magyarázatnak szántad, csak úgy mondtad? Mellesleg én határozottan kevesebbet járok moziba amiatt, hogy nem lehet online jegyet venni. Nyilván nem vagyok reprezentatív minta, de azért egy értékesítési csatorna visszafejlesztését nem lehet azzal magyarázni, hogy valaki profitra akar szert tenni - mellesleg helyesen.

      Törlés

Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)