Az okostelefon és a táblagép nyilvánvalóan átalakítja internetezési szokásainkat és ennek nyomán a web arculata, viselkedése, funkciója is oly mértékben megváltozik, hogy csak nyomokban fog hasonlítani arra, amit web alatt az elmúlt 15 évben értettünk, így aztán lehet, hogy egészen másképp is fogjuk nevezni. (A mobilweb kifejezést már használjuk, de érzésem szerint ez csak egy átmenti állapotot jelöl.)
Merésznek tűnő állításom alátámasztására vegyünk néhány, sokaknak talán evidens jellemzőt, amik megkülönböztetik az okostelefonokat és táblagépeket a hagyományos számítógépektől:
- Képernyő: bár a készülékek felbontása egyre jobb, az alapvetően zsebbe való mobileszközök formai és tartalmi szempontból is másra valók - ez az egyetlen dolog, amiben a mobil korlátozott képességű egy asztali géphez vagy átlagos notebookhoz képest, de rögtön ott van vele szemben egy nagyon meghatározó előnye: az érintőképernyő.
- Mobilitás: nem csak az a fontos, hogy az okostelefont zsebre tudom vágni és mindig velem van, hanem az is, hogy ez a hely minden adott pillanatban meghatározható.
- Egy felhasználó: a számítógép esetében általában bizonytalan, hogy ki ül a képernyő előtt, egy gépet használhat több felhasználó, és fordítva: egy felhasználó több gépet használhat. Ezzel szemben az okostelefon szorosan egy jól meghatározható és beazonosítható személyhez kötött.
- Kompakt: az okostelefon és a tablet nem olyan, mint az otthoni PC, amit szedett-vedett elemekből a szomszéd kisfia berhelt össze, a fiók mélyéről előkapart másolt CD-ről rakott rá Windows-t, és a lehető legeklektikusabb forrásokból származó programok futnak rajta; hanem gyárilag optimalizált, viszonylag jól működő, számtalan feladatra alkalmazásokat kínáló svájci bicska, amit egy-két mozdulattal bárki képes testre szabni, bővíteni, okosítani, megbízható és ingyenes választékot is bőségesen kínáló forrásokat használva.
Új vásárlói réteg
Egészen a közelmúltig ahhoz, hogy internetezzünk, le kellett ülni a gép elé. A verseny a fix képernyő előtt töltött időnkért zajlott, ebből akartak minél nagyobb szeletet a tartalomszolgáltatók, a közösségi oldalak és a webshopok. Ültünk egy helyben, és a világ odasereglett elénk a monitorra. Alapvetően nem természetünk egy helyben ülni, ezért ha úgy is lehet internetezni, hogy közben mozgásban vagyunk, akkor úgy fogunk. És ez az a pont, ahol az okostelefon óriási változást hoz az e-kereskedelemben, mivel ezáltal belép egy vadonatúj célcsoport.Az internetes kereskedelem elsősorban azokra a vevőkre számíthatott, akik valamilyen okból nem járnak boltba; például, mert nem érnek rá, messze van, vagy egyszerűen csak utálnak vásárolni. A célcsoport folyamatosan tágult, egyrészt azáltal, hogy nőtt az internetezők száma, másrészt folyamatosan nőttek az e-kereskedelem előnyei (exkluzív termékek, nagy kedvezmények, közösségi vásárlás stb.), ezzel egyre több új vevőt csalogatva. De ennek a növekedésnek van elvi határa: biztosan van, egy vélhetően elég széles réteg, aki soha az életben nem fog neten rendelni, mert ragaszkodik hozzá, hogy megtapogassa a terméket, vagy mert túl bonyolult neki a folyamat: nem akar vesződni az adatok megadásával, nem akarja várni a futárt. Ők továbbra is a bevásárlóutcákat, plazákat és az outletek sétányait fogják róni, viszont van, vagy előbb-utóbb lesz okostelefonjuk.
Az offline visszavág
Az okostelefonok terjedése óriási lehetőséget jelent a hagyományos kereskedők és szolgáltatók számára: nincs más dolguk, mint mozgás közben elkapni minket. Valahogy kipuhatolni, hogy amikor elérhető közelségben vagyunk, épp mit lehet nekünk eladni. A fizikai jelenlét, az itt és most-ban rejlő azonnali eladás lehetősége olyan előny, amit az e-kereskedelem nem tud a hagyományos boltoktól elvenni. Kiéleződik a verseny az online és offline kereskedelem között: a bolt arra fog utazni, hogy bevonzzon minket az utcáról és azonnal eladjon nekünk valamit, a webshop pedig arra, hogy a bolt árainál - és esetleg egyéb feltételeinél - jobbat kínáljon. A harc vélhetően az impulzusvásárlás terén lesz a legkeményebb, de minden bizonnyal érdekes piaci mozgások várhatók a tartós fogyasztási cikkek kereskedelmében is (lásd Média Markt vs. Extreme Digital).A kilátásokat tovább színezi, hogy a reklámiparban is jelentős átalakulások várhatók: ha a tartalomfogyasztás megy a mobilweb irányába, a hirdetéseknek is követniük kell. A keresőmarketing dominanciája csökkenni fog és jönnek a helyalapú hirdetések - nem véletlen, hogy a Google olyan nagy erőforrásokat fordít a Maps fejlesztésére, vagy hogy nem csak a Foursquare-en, hanem a Facebook mobilalkalmazásán is be lehet helyekre jelentkezni. Ugyanakkor nagyon egyértelműen látszik, hogy a hagyományos hirdetési formákat sem lehet temetni: az okostelefon (pl. a QR kód által) ezen a téren is új távlatokat nyitott, és minden bizonnyal látni fogunk még számos új ötletes, kreatív megoldást.
Nagyjából tíz évvel ezelőtt vettem az első digitális fényképezőgépemet, de ha ma vennék egy újat, már csak annyit mondanék: veszek egy új fényképezőgépet. Ugyanakkor nemrég a legnagyobb lányom előszedte a régi Prakticámat, mert rákattant az analóg fényképezésre. A fejlődés megváltoztatja a fogalmainkat. Ma még megkülönböztetjük az e-kereskedelmet, beszélünk online és offline kereskedelemről, de ez nem lesz mindig így. Azzal, hogy zsebre vágtuk az internetet, egyúttal elindult egy folyamat, melynek során elmosódik a határ online és offline között. A fent leírt folyamatok végső soron integrációhoz vezetnek: az e-kereskedelem megy az offline felé, a hagyományos pedig az online felé (2013-ban a Tesco és a Média Markt is elindítja webshopját), s a végén már nem fogunk e-kereskedelemről beszélni, csak kereskedelemről, ami egyébként életképtelen lenne "e" nélkül.
(A bejegyzésnek van folytatása, olvassa el azt is!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése