Oldalak

2013. február 25., hétfő

Hogyan ne legyen saját weboldalam?

Nemrégiben láttam egy hirdetést a Facebookon, ami mindenkinek weboldalt ajánl. Kattintottam. A cég, akinek oldalára vitt "azt szeretné elérni, hogy minden Kisvállalkozásnak (sic!) legyen honlapja"Megkérdeztem a saját Facebook-oldalam követőit: szerintük is kell-e minden kisvállalkozásnak saját weboldal? A többség egyértelműen foglalt állást: igen, kell. Azaz szerintük ez tekinthető alapvetésnek. Én pont az ellenkezőjét gondolom: nem kell minden kisvállalkozásnak weboldal! (Ebben az írásban nem webshopokról lesz szó, csak weboldalakról, azaz olyan honlapokról, amelyeken keresztül nem lehet direktben vásárolni.)



A fenti kijelentést mint e-kereskedelmi üzleti tanácsadó teszem, teljes felelősségem tudatában. Az alábbiakban ezen állításom mellett fogok érvelni, természetesen üzleti érvekkel, és az írásom célközönsége elsősorban az a kisvállalkozó, KKV-vezető és/vagy tulajdonos, aki tanácstalanul áll, mert mindenhol azt hallja: "neked kell egy weboldal!". Szeretnék még valamit leszögezni az elején: az a kérdés, hogy kell-e weboldal, nem azonos azzal a kérdéssel, hogy kell-e online jelenlét! Ez ugyanis nem kérdés: kell online jelenlét, de nem feltétlenül egy saját weboldal formájában.

Az üzleti cél

Nemrégiben Berényi Konrád is közzétett egy posztot a témában. Számára az apropót az szolgáltatta, hogy előadást tartott hölgyek számára arról, milyen a jó weboldal. Konrád a poszthoz csatolta az általa tartott előadás prezentációját is (erre még később fogok utalni). Rögtön a címlap utáni első dián megismétli az előadás címét: "Milyen a jó weboldal?" - majd azt a választ adja rá: "Teljesíti az ÜZLETI célt!" A második dián már az áll: "Ezért nagyon fontos a tervezés" - majd a továbbiakban valóban nagyon jól elmondja, milyen a jó weboldal. A probléma az, hogy az első kérdés a mai online bizniszben nagyon hangsúlytalan, holott egy KKV számára ez kiemelten fontos kéne legyen, mert nem engedheti meg magának a kis hatékonyságú ráfordításokat.

Ha marketing tanácsadó lennék, így folytatnám: nézzük tehát, mi lehet egy weboldal üzleti célja?
Viszont én üzleti tanácsadó vagyok, tehát így folytatom: nézzük meg, mi a vállalkozásunk üzleti célja! Három nagyon egyszerű kérdésre kell megadnunk a választ:
  • mit csinálunk?
  • kinek csináljuk?
  • hogy csináljuk?
(Szándékosan nem megyek bele stratégiai kérdésekbe, mert az egy másik téma és már sokat írtam róla.)

Javaslatom a következő: a kérdésekre adott válaszok alapján vázoljuk fel az ellátási láncot (vagy értékláncot), amiben dolgozunk, illetve az ebből következő üzleti folyamatainkat. Ezután keressük meg az üzleti sikerünk szempontjából legfontosabb kulcspontokat, és írjuk le néhány kulcsszóval őket. Ezután tegyük fel magunknak a kérdést, hogy a meghatározott kulcspontokon milyen módon és mely eszközökkel tudjuk növelni az üzleti sikerünket. A végén vizsgáljuk meg, hogy az így leírtaknak megfelel-e egy saját weboldal, illetve, hogy biztosan az-e a legmegfelelőbb eszköz. Például ha egy kis kávézónk van egy vidéki város központjában, akkor egy saját weboldal segítségével el tudjuk érni, hogy több legyen a vendégünk és többet fogyasszanak?

Az eszköz ára

Konrád prezentációja kitűnően összefoglalja, hogy milyen egy jó weboldal. A blogján írt bevezetőben még annyit hozzátesz: "ez inkább belépő szint. Olyanoknak szól, akik most kezdenék el a kalandozást az interneten." Majd 37 diában bemutatja a jó weboldal összes fontos aspektusát: a marketingtől a webergonómián és dizájnon át a SEO-ig. A hallgatóság számára bizonyára világosan kiderült az előadásból: a jó weboldal nem jön ki 50 ezer forintból, sokféle kompetencia, tehát sokféle szakember kell hozzá. Igazat kell adjak Konrádnak: a jó weboldal drága eszköz, ha olcsó, akkor meg olyan is, és végképp nincs értelme.

Kérdés, mennyi az a drága? Egy pár oldalból álló "digitális szórólapot" talán ki lehet hozni olyan nettó 150 ezer forintból, viszonylag tűrhető színvonalon, ám egy olyan oldal, ami több ennél, és legalább néhány funkcióval rendelkezik a Konrád diáin felsoroltak közül, szinte biztosan meghaladja a félmillió forintot, de funkcionalitástól és egyéb igényektől függően több millió forint is lehet. (Hangsúlyozom, nem a szomszéd unokaöccse által összebarkácsolt weboldalról beszélek!)

A gond az, hogy a weblap - akár csak egy szórólap - önmagában még lyukas garast sem ér, tehát a költség nem áll meg az elkészítés áránál. Ha szórólapozni akarunk, annak sem annyi a költsége, amennyibe a megtervezése és kinyomtatása kerül. A honlapot, akár csak a szórólapot, el kell juttatni a közönséghez. Jó, de a szórólap elfogy, a weblap meg sosem - hallom az online marketingeseket. Ja, a weblap nem fogy el, csak pillanatok alatt elavul. Egyrészt nem árt vele foglalkozni és a tartalmát frissíteni, karbantartani, másrészt néhány éven belül idejétmúlt lesz a dizájn, szétesik az új böngészőkben és nem megy mobilon.

Szedjük csak össze a költségeket:
  • tervezés, gyártás - 150 ezertől a csillagos égig
  • üzemeltetés (tárhely, domén) - évi kb. 20-30e Ft, ha kisebb terhelést veszünk
  • hirdetés - ez attól függ, mekkora közönséget akarunk, de átlagban 30-60 Ft/látogató 
  • frissítés, szerkesztés - vagy a saját időnk, aminek szintén ára van, vagy megvesszük valakiét
  • 2-3 évente redizájn, ami legtöbbször tök új honlapot jelent.
Mindebből azt hiszem világosan kitűnik, a honlap nem pár tízezer forintos mulatság. Természetesen ha megvan az üzleti cél és pontosan tudjuk, mennyit fogunk keresni vele, megérhet több milliót is, de alapos üzleti alátámasztás nélkül, alapelvként nem állíthatjuk, hogy minden KKV-nak szüksége van honlapra!

Akkor meg miért mondják?

Akkor miért mondja több száz online marketing tanácsadó és egyéb online szakember, hogy márpedig kell honlap? A válasz kézenfekvő: mert ebből élnek. Nekik az a dolguk, hogy eladják a saját szolgáltatásaikat, és ennek egyik legegyszerűbb és legkényelmesebb módja, ha rábeszélnek egy honlapra, amit aztán lehet majd pofozgatni, frissíteni, felújítani, előretornászni a Google találatok között, AdWords kampányokat kitalálni rá, analitikákat elemezni és így tovább. Talán az autókereskedő nem akar nekünk eladni minden extrát az autóba? Így van ez a honlappal is: ma egy honlap funkcionalitását, minőségét és ezekből következően az árát nem az üzleti racionalitás határozza meg, hanem hogy mennyire jó a webfejlesztő cég sales-ese!

Persze, nem akarok rosszhiszemű lenni: azért is mondják, mert tényleg hisznek benne. És majdnem igazuk is van. Azért majdnem, mert kétségtelen, hogy ma a kisvállalkozások legnagyobb része hasznot húzhat abból, ha jelen van a digitális térben, de ennek nem egyetlen, és már nem elsődleges eszköze a saját weboldal, és nem kell hozzá elkölteni több százezer forintot! Az internet tele van olyan, többségében ingyenes eszközökkel, amelyekkel mindazt az üzleti célt, amiért egy honlapra szükségem lehet, lényegesen kisebb erőforrásokból és sokkal nagyobb hatékonysággal meg tudom valósítani. Mondjuk egy kis kifőzdének, kávézónak, fodrásznak, élelmiszerboltnak, autószerelőnek, trafiknak és más hasonló kisvállalkozásoknak nem saját honlap kell, hanem ott kell jelen lennie, ahol a felhasználók vannak, pl. a Google-térképen a Google Helyek segítségével, vagy a Foursquare-en. Mindezt normális telefonszámmal, nyitvatartási adatokkal, pontos címmel és minden olyan információval, amire egy ügyfélnek szüksége lehet. De ez már egy következő bejegyzés témája lesz.

Ja, egyébként nem tudom feltűnt-e, de nekem sincs saját honlapom, csak blogom egy ingyenes blogszolgáltatónál. :-)


Figyelem!
Ha Ön kisvállalkozó, KKV-tulajdonos, és nem tudja, kell-e Önnek honlap, vagy mi kellene helyette, írja le alább egy hozzászólásban, mit, kinek és hogy csinál, és a bejegyzés folytatásában igyekszem megírni a választ!

14 megjegyzés:

  1. A levezetés teljesen rendben van, de hiányzik mellőle a kockázat része.
    Mi van akkor, ha csak mások felületein van egy cégnek saját webes megjelenése?

    Meddig garantálja bármelyik ingyenes szolgáltató a sajtá szolgáltatását?
    Mikor lesz az, amikor valamilyen okból megszűnik, fizetős lesz, vagy vállalhatatlan módon átalakul?
    És ha ezekre építette az üzletét a cég, akkor sok minden veszhet.

    Egyébként az lehet, hogy ez nem egy saját weboldal technikailag, de a saját domainnek köszönhetően nem szabad tisztán ingyenes/független megoldásként tekinteni rá szerintem.

    Illetve ha már erről az oldalról nézzük, akkor tisztázni kellene, mit értünk saját weboldal alatt. :-)
    Egy saját, átköltöztethető domain név és tartalom akár blog formájában is, szerintem már nevezhető saját weboldalnak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Richárd, a cikk nem arról szól h senkinek nem kell saját weboldal, hanem arról, hogy nem kell mindenkinek. :-) Természetesen aki online építi az üzletét, az ne egy ingyenes szolgáltatásra építse, de a cikk nem nekik és nem róluk szól. (Egyébként ha megszűnik vagy fizetőssé válik egy szolgáltatás, lesz helyette 20 másik.)

      A cikkből szerintem kiderül, hogy saját weboldal alatt azt értem, amit csináltatsz magadnak. Ebben az értelemben a Blogger ingyenes motorján saját domén alatt futtatott weboldal nem saját, de persze ettől még ez az én weboldalam. :-)

      Törlés
  2. Én saját weboldalt üzemeltetek webshoppal, amiből nagyobb bevételem van, mint az offline értékesítéseimből. Ergo szükségem van a weboldalamra.

    Azonban ha másoknak adok tanácsot nekem alapelvem, hogy idegen platformra ne építkezzek! Ott van pl. a FB, az ember fejlesztet rá egy játékot, egy kérdőíves alkalmazást stb. Aztán a FB bevezet egy új szabályt és az egészet kezdhetem elölről, de minimum, hogy változtatások kellenek az alkalmazásban, ami programozó, pénz.

    Saját honlap esetében, amit fejlesztek, kifizetek, az az enyém és a szabályokat is én fektetem le. Itt senki nem húzza ki alólam a padlót.

    Azzal teljesen egyetértek, hogy nem kell mindenkinek óriás honlap. Sőt aki indulásként túl nagyban gondolkozik, annak hamar beletörik a bicskája és kiürül a pénztárcája. Én mindig csak a szükséges fejlesztésekre áldozok, de bővíthető rendszereket használok (wordpress, magento) és csak akkor fejlesztek tovább, ha egy bizonyos funkció(ka)t már teljesen kihasználtam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zsuzsi, az első mondat után nyilvánvaló, ez a poszt nem Neked szól. :-)
      Az idegen platformra építkezésben is igazad van, ahogy fent is írtam Richárdnak. De aki nem építkezik az online jelenlétre, hanem egyszerűen csak azért van rá szüksége, hogy valahova kiírja a telefonszámát és a címét, annak nem kell weboldal, és nyugodtan mehet idegen platformra. Mondjuk a Google Helyek megszűnésével kapcsolatban nem látok közép távon se kockázatot, de ha lenne is, azt a 10 percet, amit rá kell áldozni, kockázattal együtt is megéri.

      Törlés
    2. Nem is vettem magamra! :-)
      Abban teljesen igazad van, hogy mindenki online hajt, de nem feltétlen a megfelelő eszközzel, sőt a megfelelő eszközök kombinációjával!

      Törlés
  3. A cikk egy nagyon nagy vállalkozói rétegről elfelejtkezik... Mégpedig arról a rétegről, aki a referenciáit akarja bemutatni és egy kinyújtott kar számára az Internetes megjelenés. Számos olyan asztalos, burkoló, kovácsoltvas gyártó van, aki szamárfüles referencia dossziéval járja a várost és méri fel a munkát. Azt gondolom, hogy ez a réteg össze tud hozni egy honlapot magának jelentősen kisebb költségen, mint amit írál. Ha feltölti oda a referenciáit máris "megúszhat" olyan kiszállásokat, ahol nem az ő minőségére vágyik a megrendelő.

    Egy-egy ilyen embernek az óradíja 3000 Ft. + parkolás+ kiszállás. Mennyivel egyszerűbb azt mondani az érdeklődőnek: www.kukutyinbt.hu . Nézze meg ott. Ha tetszik, hívjon. Állítsa össze az érkezésig az elképzeléseit fejben és személyes találkozó keretében a méretek felvétele után egyeztetünk. Persze lehet megvárni is amíg apuka, anyuka és nagyi is átlapozza a dossziét, ameddig türelmesen vár a vállalkozó a falnak dőlve ahelyett, hogy épp a maltert keverné.

    Ugyanez igaz azokra, akiknek nincs papír alapú katalógusa. Ezek a referenciáik feltöltésével már ötlettel készen tudja a megrendelőt várni. Tetszik neki egy boltív, egy ciráda egy korlátban, stb...

    EGY MÁSIK vállalkozói réteg:

    Kérdezz meg egy boltost, akit csak azért hívogatnak, hogy meddig van nyitva vagy hol található. Ha lenne honlapja, akkor ezek helyett a telefonok helyett a pult előtt álló embert lehet kiszolgálni és nem váratni...

    Többet kell a mikrovállalkozásokkal beszélgetni és akkor lehet a fenti véleményt is hallani.

    Több tucatnyi sikersztorit tudok prezentálni a fenti két csoportból... Bőven kitermeli számára a pár tízezer forintos éves költséget az egyszerű, referenciák bemutatására szolgáló honlap.

    Egy adalék a cikkhez:

    "üzemeltetés (tárhely, domén) - évi kb. 20-30e Ft, ha kisebb terhelést veszünk"

    Ez a valóságtól egy abszolút elrugaszkodott összeg. Ennek a negyedéből kihozható a tárhely és a domain szinte korlátlan funkciókkal. Megbízható szolgáltatónál. És ezt úgy írom, hogy semmilyen érdekeltségem nincs a dologban. Nem szeretnék egy céget sem reklámozni ezért nem linkelem be őket...

    A foursquare-es megjegyzésre (mely szerint tökéletes megjelenés a fenti rétegnek) egy abszolút egyszerű kontra: apósom, ha korlátot akar csináltatni be tudja írni a böngészőbe: www.kukutyinbt.hu, de nem guglizik, nincs fb profilja... Ő arra kíváncsi, hogy milyen mintákat tud a vasszerkezetes vállalkozó csinálni a kiskapura és este a gép előtt anyósommal együtt el akarja dönteni, hogy tulipán vagy margaréta legyen a kiskapu közepén. Erre tökéletes az egyszerűen összeállított honlap.

    Van egy nagy-nagy réteg, aki számára a honlap az internet. Nem a facebook, nem a twitter, nem a számos flikk-flakkos funkcióra képes új szolgáltatás.

    NÉZZÜK MEG EZT A KÉRDÉST A MÁSIK OLDALRÓL IS!

    "Akkor miért mondja több száz online marketing tanácsadó és egyéb online szakember, hogy márpedig kell honlap? A válasz kézenfekvő: mert ebből élnek. Nekik az a dolguk, hogy eladják a saját szolgáltatásaikat,"

    - A csak nagy cégek által megfizetni képes tanácsadói rétegnek érdeke, hogy a kishalak is jelen legyenek a piacon, letörjék a nagyok árait, hiszen nem kell kitermelni a milliós weblapokat, tanácsadókat, ötletembereket?

    - Az óradíjas tanácsadóknak érdeke, hogy azt mondják: tanácsadók nélkül is lehet weblapot csinálni?

    A cikk valóban jól összefoglalja a tanácsadói réteg szemszögét azonban jónéhány olyan szempontról elfelejtkezik...

    NEM BOLTOT RONTOK

    Nem szeretnék ebből a témából hosszú vitát nyitni, mert könnyen elmehet rossz irányba, de a választ egy lezáró viszontválasszal megtisztelem, ahol nem szándékozok új szálat nyitni. Átlátom ennek az oldalnak célját és semmiképp nem szeretném az üzletet rontani, semmiképp nem Egon szakértelmét kétségbe vonni.

    Azonban a témát szívesen látnám egy Internet Hungary vagy egy SZEK színpadán. Opponensként szívesen jelen leszek. :)

    ps: bocs a nagybetűzésért, de szerettem volna tagolni a hozzászólásomat, hogy átláthatóbb legyen...













    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Péter, szerintem nem feledkeztem el senkiről. Az általad említett vállalkozói réteg, ha végiggondolja azt, amit AZ ÜZLETI CÉL c. fejezetben leírtam, akkor számára az üzleti folyamatok között "sales" címszó alatt ott fog szerepelni a referenciák bemutatása (hogy a példádnál maradjak), amihez valóban, szerintem is a legjobb eszköz a honlap. Tehát neki kell holnap, ezt két perc alatt be lehet látni.

      Az írás viszont - ezt szerintem több ponton hangsúlyozom - arról szól, hogy ALAPVETÉSKÉNT nem igaz, hogy MINDEN KISvállalkozónak kell honlap. Ez olyan, mintha azt mondanánk, 60 fölött mindenkinek kell protézis. Pedig csak annak kell, akinek hiányzik a foga. :-)

      A boltos pedig a nyitvatartási időt ne egy honlapra tegye ki, hanem a Google Helyekre, azt épp úgy megtalálja bárki, még könnyebben is, mert rajta lesz a térképen, ami = rajta lesz a mobilon. (Pár éven belül senki sem fog leülni a gép elé megnézni ilyen infókat, mert a kezében lesz az internet mindenütt.)

      Még az összegekről annyit: teljesen mindegy tkp. hogy hány forintról beszélünk, mert ha az ablakon dobod ki, akkor 4.000 Ft is sok. :-)

      Törlés
  4. Nem kell mindenkinek website mint online marketing tanacsado es volt tanitvanyod egyetertek a felvetessel. Ahany iparag annyi fele piac es ahhoz tarsithato racionalis megjelenesi forma. Az online jelenlet sem feltetlenul szukseges. Mindenki jozan paraszti esszel kikalkulalhatja hogy milyen marketing eszkoz es ahhoz tartozo koltsegvetes elegendo a befektetese megteruleshez. Vkinek elegendo lehet egy microsite egy fb oldal vagy a fentebb leirt mmegoldasok de elegendo lehet offline szorolap is. Engem nem is ez a tema ragadott meg leginkabb a posztban hanem az igenyfelmeres es a webfejleszto minden funkciot eladni akaro hozzaallasa. Sot leginkabb gyakorlatban tapasztalom h az igenyeket fel merni nem tudo felkeszultseg. Ami sokmindenbol adodik de legfokeppen az iparagi tapasztalatlansagbol de meginkabb az ertekesito elozetes fel nem keszulesebol egy adott cegbol. Ebbol kifolyolag meg az elegedetlenkedes a tulajdonos es a webfejleszto ceg reszerol. Sztem ez is megerne egy posztot... Bocs a roviditesekert es az ekezetlensegert de racionalis es lusta vagyok vmint a poszt azonnali reakciot valtott ki belolem es a mobil volt a kezem ugyeben. Kivancsian varom a tovabbi hozzaszolasokat. Ahany ember annyi szokas es ez nem csak az online marketingben megjelenesben igaz...

    VálaszTörlés
  5. Ha már ilyen hasznos és olvasott blog akkor javasolhatnám hogy kicsit legyen tört fehér a háttér és nagyobbak a betűk? Káprázik a szemem mire végigolvastam a kommenteket is. Csak nekem zavaró? (Nem vagyok webszaki)
    Ctrl num+ és monitor fényerő lejjebb állítás kellett. Megoldottam :)
    A cikk hasznos amúgy.

    VálaszTörlés
  6. Lehet, hogy a cikknek van valóság alapja, és bőven elegendő más médiákban megjelenni bizonyos esetekben - ezzel nagyon vitatkoznék, de lelke rajta mindenkinek. De! Szerintem a weboldal olyan, mint a vonalas telefonszám és fax szám Magyarországon: KELL, mert ez jelenti a biztonságot / létezést / alapreputációt mindenkinek - hangsúlyozom, ezzel nem értek egyet, de ezek tények. Számtalan alkalommal hallottam már, tíz évvel ez előtt: "Nincs vonalas számuk? Akkor magunk nem is léteznek!", majd ez átfordult mára ezzé: "Nincs weboldaluk? Akkor maguk nem is léteznek!". Ez van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Csaba! Az írás a saját, "csináltatott" weboldalról szól. Az, hogy saját doménen legyen egy oldal, ahol ott vannak az alapinfók, megoldható ingyen, 5 perc munkával.

      Törlés
  7. 20-30e forint webhostingért? áh, dehogy!
    .hu domain két évre 2400 Ft + mellé valami olcsóbb, kisebb tárhely ott lesz egy évre 5000 forintért. Aki 30 ezer jó magyar forintot fizet tárhelyért, az meg is érdemli, hogy átverik! (Mi kerül annyiba egyáltalán?! Mutass egy szolgáltatót, ahol tényleg annyi, szeretném megnézni hogy mit adnak érte)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy olyan weboldal, amit látogatnak is, nem fut el az általad írt árszinten biztosított tárhelyen. Nézz utána bárhol: ha nagyobb sávszélességet és/vagy sebességet szeretnél, akkor fizetned kell.

      Természetesen az évi 5000 Ft-os tárhely is létezik, és tele van az internet az ilyen jellegű helyekre felpakolt weboldalakkal, amiket a tulajdonoson és családján kívül soha senki sem néz (ők is csak jó esetben). Az írással pont arra próbáltam rávilágítani, hogy ennek semmi értelme.

      Törlés
  8. Lám, egy webfejlesztő is egyetért velem. :-)

    "Sokan gondolják azt, hogy “nekem szükségem van egy web site-ra” és belevágnak eszetlenül. Akkor még nem tudják, hogy mekkora problémákba ütköznek majd és hogy a befektetett pénz talán sosem fog megtérülni."

    Az fps posztja: http://blog.fps.hu/post/46169012945/web-site-tervezes-celkozonseg-kerdesek

    VálaszTörlés