A szóbanforgó webshopra a Vedd a neten! webshop minősítéseket végző egyik kollégám hívta fel a figyelmet, méghozzá azzal, hogy a rendszer fennállása óta ez az első olyan e-kereskedő, akinek egy lépésből sikerült teljesítenie a minősítés összes feltételét, azaz a webshop jogi, fogyasztóvédelmi és adatvédelmi szempontból hibátlan. A boltot egyébként azért minősítettük, mert az idén immár a SzEK.org égisze alatt újra kiadásra kerülő Az Év Internetes Kereskedője Díj közönségszavazásán bekerült a top 30 közé.
Láthatatlan tömegek - a niche piac rejtelmei
Természetesen ahogy megkaptam a kollégám üzenetét, rögtön ellátogattam az oldalra, ahol szépen mondva: kortalan dizájn fogadott. Ezt úgy kell érteni, hogy a szájt tetszetős, teljesen korrekt, azaz minden megvan rajta, ami kell - de nem az aktuális dizájn-irányzatokat követi. Mindjárt feltűnt a Facebook rajongói modul, ahol hüledezve fedeztem fel: ezt az oldalt 161,201 rajongó szereti! Mi van? Jó, persze, biztos valami indiánneves játékkal szedték össze a lájkolókat, akiknek semmi közük a tematikához. De nem, a page több mint három éve indult, és az idővonal dugig van képekkel, megosztásokkal, sztorikkal, interakciókkal - és bizonyára az itteni mozgósításnak is van köze ahhoz, hogy bekerültek a top 30-ba. Ráadásul itt rögtön az is kiderült, hogy a webshop mögött számos további weboldal található, amelyek egyetlen tematikára épülnek és egy masszív rajongótábort fognak egybe, személyes találkozókkal, közös külföldi utakkal és mindenféle közösségi aktivitással.Aztán hamarosan megtaláltam a webszájt alapítójának és gazdájának rövid összefoglalóját arról, hogy is jött létre az egész. Figyelem! A történet 1998. július 20-án kezdődik azzal, hogy a srác, még egyetemi diákként, csinál egy háttérképet, és mivel szeretné ezt másoknak is eljuttatni, szerkeszt hozzá egy weboldalt, ahonnan le lehet tölteni. Ja, angolul! A magyar verzió csak '99 márciusában születik meg. Nem folytatom, a sztorit elolvasható a cikkem végén lévő linkre kattintva.
Előtte még néhány gondolat: ez az oldal klasszikus példája annak, mekkora lehetőséget teremt az internet a niche piacok számára! Mi is az a niche vagy réspiac? Egy olyan speciális téma, tevékenység, szakma, hobbi, szenvedély vagy megkülönböztető tulajdonság köré csoportosuló közösség, szubkultúra, amelynek tagjai számára különleges termékek vagy szolgáltatások értékesíthetők. A réspiacok lehetnek viszonylag tágak, mind mondjuk a horgászok, kutya- vagy macskatartók, lovasok, bicajozók, vitorlázók, techno-rajongók, szemüvegesek, stb., és lehetnek egészen szűkek is: pl. fekvőbiciklizők, katamaránon vitorlázók, golfozónők, bázisugrók, kaméleon-tartók, arctetkósok, ufók által elraboltak, vagy bizonyos tévésorozatok rajongói.
Miért jó a niche piac?
Leginkább azért, mert a célcsoport rendkívül involvált (ez az élete), a konkurencia korlátozott (réspiacra kevesen lőnek), a tudás belterjes (piacismeret nélkül halott vagy) és a termékek és szolgáltatások egyediek, mással nem helyettesíthetők (egy Elvis-rajongónak hiába mondod, hogy a Király képmásával díszített bögre elfogyott, de van helyette Mick Jagger-es). Minél szűkebb a piac, ezek a szempontok annál élesebben érvényesülnek, és az igazán jó réspiacon konkurencia nem is létezik. A réspiacon az se nagyon számít, ha a weboldalad úgy néz ki, mintha 10 éve csinálták volna, vagy hogy a terméket mekkora szállítási díjért viszed ki. Verseny helyett akol-meleg, baráti összekacsintások és sajátos nyelvezet, fogalomtár van. Az ügyfélszolgálatos vagy bolti eladó nyugodtan viselkedhet pokróc módon, sokkal fontosabb, hogy ránézésre tudja, a kezedben tartott macska dédnagyapja ki volt, hány kölyke született és mikor pusztult el; vagy fejből fel tudja sorolni a Star Trek összes szereplőjének születési dátumát, testmagasságát és anyja nevét. A réspiac tehát annyira nem egyszerű, mint gondolnánk, viszont ha a kihívásoknak meg tudsz felelni, a megélhetésed életed végéig biztosítva van.Nos, nem húzom tovább az olvasók idegeit: az írás Váratlan utazás című tévésorozat rajongói táborát összefogó oldalakról szól. A webshop itt található, a fent említett történeti leírás pedig itt olvasható el. Az alkotónak pedig ezúton is gratulálok, és remélem - függetlenül attól, hogy díjazott lesz-e -, kezet rázhatok vele a X. Elektronikus Kereskedelem Konferencián, az ÉvKer Díj átadóján!