Oldalak

2013. április 19., péntek

Rés-siker: egy rejtőzködő nagymenő

Több bolygó együttállása kellett ahhoz, hogy egy eddig - legalábbis számomra - teljesen ismeretlen, mégis megdöbbentően tökéletes webshopra, vagy inkább web-birodalomra figyeljek fel. Egy olyan online boltról van szó, amely DVD-t és könyvet forgalmaz - akárcsak az én cégem tette a DVD-virágkorában, lassan tíz éve -, viszont a kínálat mindössze kétféle DVD-re és három könyvsorozatra korlátozódik. Ugyanakkor a cég - nekem abszolút semmitmondó - neve alatt futó Facebook-oldalnak 161 ezer rajongója van! Amikor ezt megláttam, rögtön nyomozni kezdtem, és egy elképesztő történetre bukkantam, amely gyönyörűen példázza, milyen lehetőségeket tartogat az internet világa a niche piacok (réspiacok) számára.

A szóbanforgó webshopra a Vedd a neten! webshop minősítéseket végző egyik kollégám hívta fel a figyelmet, méghozzá azzal, hogy a rendszer fennállása óta ez az első olyan e-kereskedő, akinek egy lépésből sikerült teljesítenie a minősítés összes feltételét, azaz a webshop jogi, fogyasztóvédelmi és adatvédelmi szempontból hibátlan. A boltot egyébként azért minősítettük, mert az idén immár a SzEK.org égisze alatt újra kiadásra kerülő Az Év Internetes Kereskedője Díj közönségszavazásán bekerült a top 30 közé.

Láthatatlan tömegek - a niche piac rejtelmei

Természetesen ahogy megkaptam a kollégám üzenetét, rögtön ellátogattam az oldalra, ahol szépen mondva: kortalan dizájn fogadott. Ezt úgy kell érteni, hogy a szájt tetszetős, teljesen korrekt, azaz minden megvan rajta, ami kell - de nem az aktuális dizájn-irányzatokat követi. Mindjárt feltűnt a Facebook rajongói modul, ahol hüledezve fedeztem fel: ezt az oldalt 161,201 rajongó szereti! Mi van? Jó, persze, biztos valami indiánneves játékkal szedték össze a lájkolókat, akiknek semmi közük a tematikához. De nem, a page több mint három éve indult, és az idővonal dugig van képekkel, megosztásokkal, sztorikkal, interakciókkal - és bizonyára az itteni mozgósításnak is van köze ahhoz, hogy bekerültek a top 30-ba. Ráadásul itt rögtön az is kiderült, hogy a webshop mögött számos további weboldal található, amelyek egyetlen tematikára épülnek és egy masszív rajongótábort fognak egybe, személyes találkozókkal, közös külföldi utakkal és mindenféle közösségi aktivitással.

Aztán hamarosan megtaláltam a webszájt alapítójának és gazdájának rövid összefoglalóját arról, hogy is jött létre az egész. Figyelem! A történet 1998. július 20-án kezdődik azzal, hogy a srác, még egyetemi diákként, csinál egy háttérképet, és mivel szeretné ezt másoknak is eljuttatni, szerkeszt hozzá egy weboldalt, ahonnan le lehet tölteni. Ja, angolul! A magyar verzió csak '99 márciusában születik meg. Nem folytatom, a sztorit elolvasható a cikkem végén lévő linkre kattintva.

Előtte még néhány gondolat: ez az oldal klasszikus példája annak, mekkora lehetőséget teremt az internet a niche piacok számára! Mi is az a niche vagy réspiac? Egy olyan speciális téma, tevékenység, szakma, hobbi, szenvedély vagy megkülönböztető tulajdonság köré csoportosuló közösség, szubkultúra, amelynek tagjai számára különleges termékek vagy szolgáltatások értékesíthetők. A réspiacok lehetnek viszonylag tágak, mind mondjuk a horgászok, kutya- vagy macskatartók, lovasok, bicajozók, vitorlázók, techno-rajongók, szemüvegesek, stb., és lehetnek egészen szűkek is: pl. fekvőbiciklizők, katamaránon vitorlázók, golfozónők, bázisugrók, kaméleon-tartók, arctetkósok, ufók által elraboltak, vagy bizonyos tévésorozatok rajongói.

Miért jó a niche piac?

Leginkább azért, mert a célcsoport rendkívül involvált (ez az élete), a konkurencia korlátozott (réspiacra kevesen lőnek), a tudás belterjes (piacismeret nélkül halott vagy) és a termékek és szolgáltatások egyediek, mással nem helyettesíthetők (egy Elvis-rajongónak hiába mondod, hogy a Király képmásával díszített bögre elfogyott, de van helyette Mick Jagger-es). Minél szűkebb a piac, ezek a szempontok annál élesebben érvényesülnek, és az igazán jó réspiacon konkurencia nem is létezik. A réspiacon az se nagyon számít, ha a weboldalad úgy néz ki, mintha 10 éve csinálták volna, vagy hogy a terméket mekkora szállítási díjért viszed ki. Verseny helyett akol-meleg, baráti összekacsintások és sajátos nyelvezet, fogalomtár van. Az ügyfélszolgálatos vagy bolti eladó nyugodtan viselkedhet pokróc módon, sokkal fontosabb, hogy ránézésre tudja, a kezedben tartott macska dédnagyapja ki volt, hány kölyke született és mikor pusztult el; vagy fejből fel tudja sorolni a Star Trek összes szereplőjének születési dátumát, testmagasságát és anyja nevét. A réspiac tehát annyira nem egyszerű, mint gondolnánk, viszont ha a kihívásoknak meg tudsz felelni, a megélhetésed életed végéig biztosítva van.

Nos, nem húzom tovább az olvasók idegeit: az írás Váratlan utazás című tévésorozat rajongói táborát összefogó oldalakról szól. A webshop itt található, a fent említett történeti leírás pedig itt olvasható el. Az alkotónak pedig ezúton is gratulálok, és remélem - függetlenül attól, hogy díjazott lesz-e -, kezet rázhatok vele a X. Elektronikus Kereskedelem Konferencián, az ÉvKer Díj átadóján!

2013. április 6., szombat

SmartCommerce - a jövő (e-)kereskedelme

Az már évekkel ezelőtt is világos volt, hogy az okostelefonok és táblagépek elterjedésével az e-kereskedelem is meg volt változni, ezért elkezdtünk m-commerce-ről, azaz mobil kereskedelemről beszélni. Arra mostanában jöttem rá, hogy a folyamat ennél bonyolultabb: nem pusztán arról van szó, hogy az eddigi webes vásárlás a mobilra költözik, sokkal fontosabb, hogy a mobil által a hagyományos kereskedelem kap egy olyan eszközt, amely segítségével egy pályán versenyezhet az e-kereskedelemmel. A gondolatmenetet újévi blogbejegyzésemben kezdtem el, de azóta már a nevét is megleltem a kereskedelem és e-kereskedelem konvergenciájával létrejövő újfajta kereskedelemnek: ez a smart commerce, azaz az okos kereskedelem.

A kifejezést magam találtam ki, miközben alcímet kerestem a X. Elektronikus Kereskedelem Konferencia számára, de rögtön tudtam, hogy biztosan mások is használták előttem. (A Google szerint a fogalom 2011-ben bukkan fel először, majd az IBM fejlesztési koncepciót épít rá „smarter commerce” néven.)

Mitől lesz okos a kereskedelem?

A smart commerce fogalma egy olyan új kereskedelmi struktúrát jelöl, amelyben a hatékonyság maximalizálása érdekében, a teljes értékláncba és az összes üzleti folyamatba beépülnek a legkorszerűbb elektrotechnikai és digitális eszközök, valamint az ezekhez kapcsolódó üzleti megoldások, alkalmazások.

A smart commerce technológiai alapjai:
  • smart mobilok (okostelefonok és táblagépek) + smart tv (és ami még jön)
  • digitális adatátviteli technológiák
  • vonalkód, QR-kód, RFID
  • globális helymeghatározó rendszer (GPS)

És az ezekre épülő alkalmazások:
  • e-commerce, m-commerce
  • elektronikus és mobilfizetési megoldások
  • hely-alapú szolgáltatások
  • termékfelismerésre és vevőazonosításra szolgáló megoldások
  • Internet of Things
  • kiterjesztett valóság (AR)
  • Big Data, mesterséges intelligencia (AI), üzleti intelligencia (BI)
  • social media
  • kereskedelmi és logisztikai rendszerek

Kik lesznek sikeresek?

Minél magasabb szinten sikerül ezeket az eszközöket a teljes üzleti folyamatba integrálni, annál okosabb lesz a kereskedelem. Lényegében minden eszköz adott, de a technológiai fejlődés olyan gyorsan hozta létre körülöttünk a smart commerce elemeit, hogy még nem volt időnk felismerni, kipróbálni és kikísérletezni a legjobb megoldásokat. Számos elszigetelt kezdeményezés van a világban az okos hűtőszekrénytől a virtuális próbafülkén át az intelligens kameráig, de az egész még nem állt össze egységes egésszé. A mainál sokkal okosabb, hatékonyabb, gazdaságosabb kereskedelem kialakulásának egyik fő korlátja az emberi kreativitás: hiába gyorsult fel az élet, még mindig kell száz sikertelen ötlet, hogy találjunk egy nyerőt - és ez bizony időigényes.

Ne legyenek kétségeink: a smart commerce itt van a küszöbön, úgyhogy nem dőlhetünk hátra, ha szeretnénk, hogy termékeink és szolgáltatásaink pár év múlva is láthatók legyenek még, amikor a vevők a világot már a Google GLASS-en át szemlélik.

(A fenti gondolatokhoz fog kapcsolódni a X. E-Kereskedelem Konferencia - SmartCommerce: a jövő (e-)kereskedelme címmel, 2013. május 9-10-én.)