A szóbanforgó webshopra a Vedd a neten! webshop minősítéseket végző egyik kollégám hívta fel a figyelmet, méghozzá azzal, hogy a rendszer fennállása óta ez az első olyan e-kereskedő, akinek egy lépésből sikerült teljesítenie a minősítés összes feltételét, azaz a webshop jogi, fogyasztóvédelmi és adatvédelmi szempontból hibátlan. A boltot egyébként azért minősítettük, mert az idén immár a SzEK.org égisze alatt újra kiadásra kerülő Az Év Internetes Kereskedője Díj közönségszavazásán bekerült a top 30 közé.
Láthatatlan tömegek - a niche piac rejtelmei
Természetesen ahogy megkaptam a kollégám üzenetét, rögtön ellátogattam az oldalra, ahol szépen mondva: kortalan dizájn fogadott. Ezt úgy kell érteni, hogy a szájt tetszetős, teljesen korrekt, azaz minden megvan rajta, ami kell - de nem az aktuális dizájn-irányzatokat követi. Mindjárt feltűnt a Facebook rajongói modul, ahol hüledezve fedeztem fel: ezt az oldalt 161,201 rajongó szereti! Mi van? Jó, persze, biztos valami indiánneves játékkal szedték össze a lájkolókat, akiknek semmi közük a tematikához. De nem, a page több mint három éve indult, és az idővonal dugig van képekkel, megosztásokkal, sztorikkal, interakciókkal - és bizonyára az itteni mozgósításnak is van köze ahhoz, hogy bekerültek a top 30-ba. Ráadásul itt rögtön az is kiderült, hogy a webshop mögött számos további weboldal található, amelyek egyetlen tematikára épülnek és egy masszív rajongótábort fognak egybe, személyes találkozókkal, közös külföldi utakkal és mindenféle közösségi aktivitással.Aztán hamarosan megtaláltam a webszájt alapítójának és gazdájának rövid összefoglalóját arról, hogy is jött létre az egész. Figyelem! A történet 1998. július 20-án kezdődik azzal, hogy a srác, még egyetemi diákként, csinál egy háttérképet, és mivel szeretné ezt másoknak is eljuttatni, szerkeszt hozzá egy weboldalt, ahonnan le lehet tölteni. Ja, angolul! A magyar verzió csak '99 márciusában születik meg. Nem folytatom, a sztorit elolvasható a cikkem végén lévő linkre kattintva.
Előtte még néhány gondolat: ez az oldal klasszikus példája annak, mekkora lehetőséget teremt az internet a niche piacok számára! Mi is az a niche vagy réspiac? Egy olyan speciális téma, tevékenység, szakma, hobbi, szenvedély vagy megkülönböztető tulajdonság köré csoportosuló közösség, szubkultúra, amelynek tagjai számára különleges termékek vagy szolgáltatások értékesíthetők. A réspiacok lehetnek viszonylag tágak, mind mondjuk a horgászok, kutya- vagy macskatartók, lovasok, bicajozók, vitorlázók, techno-rajongók, szemüvegesek, stb., és lehetnek egészen szűkek is: pl. fekvőbiciklizők, katamaránon vitorlázók, golfozónők, bázisugrók, kaméleon-tartók, arctetkósok, ufók által elraboltak, vagy bizonyos tévésorozatok rajongói.
Miért jó a niche piac?
Leginkább azért, mert a célcsoport rendkívül involvált (ez az élete), a konkurencia korlátozott (réspiacra kevesen lőnek), a tudás belterjes (piacismeret nélkül halott vagy) és a termékek és szolgáltatások egyediek, mással nem helyettesíthetők (egy Elvis-rajongónak hiába mondod, hogy a Király képmásával díszített bögre elfogyott, de van helyette Mick Jagger-es). Minél szűkebb a piac, ezek a szempontok annál élesebben érvényesülnek, és az igazán jó réspiacon konkurencia nem is létezik. A réspiacon az se nagyon számít, ha a weboldalad úgy néz ki, mintha 10 éve csinálták volna, vagy hogy a terméket mekkora szállítási díjért viszed ki. Verseny helyett akol-meleg, baráti összekacsintások és sajátos nyelvezet, fogalomtár van. Az ügyfélszolgálatos vagy bolti eladó nyugodtan viselkedhet pokróc módon, sokkal fontosabb, hogy ránézésre tudja, a kezedben tartott macska dédnagyapja ki volt, hány kölyke született és mikor pusztult el; vagy fejből fel tudja sorolni a Star Trek összes szereplőjének születési dátumát, testmagasságát és anyja nevét. A réspiac tehát annyira nem egyszerű, mint gondolnánk, viszont ha a kihívásoknak meg tudsz felelni, a megélhetésed életed végéig biztosítva van.Nos, nem húzom tovább az olvasók idegeit: az írás Váratlan utazás című tévésorozat rajongói táborát összefogó oldalakról szól. A webshop itt található, a fent említett történeti leírás pedig itt olvasható el. Az alkotónak pedig ezúton is gratulálok, és remélem - függetlenül attól, hogy díjazott lesz-e -, kezet rázhatok vele a X. Elektronikus Kereskedelem Konferencián, az ÉvKer Díj átadóján!
valamit tudnak, az tény, de...
VálaszTörléshogy franchise-ilag gondolkodva:
- vajon duplikálható?
- ismeri a "cég" a saját siker titkát?
ui.: nekem valahogy erre rímel: http://startupdate.hu/szuletett-marketing-guru
már abban az értelemben, hogy nem biztos, hogy ELŐRE kiérlelt, tudatos, csak bejött
Természetesen ez azt sem jelenti, hogy idővel nem érik be fejben is
Szerintem egyértelmű, hogy nem tudatosan kiérlelt, hanem organikus folyamat volt, ez kiderül a cégtörténetből. Pont ettől olyan jó a sztori szerintem. :-)
TörlésA vállalkozói sikerek egyébként általában nem duplikálhatók, a franchise is arról szól, hogy a speciálist tömegesítve, picit "lebutítva", de a kulcspontokon erősen kontrollálva teszik általánossá. Szerintem világos, hogy az eredeti Big Mac 50+ éve nem ugyanaz volt, mint a mai tömegesen klónozott változat. :-)
Kedves Egon!
VálaszTörlésKöszönöm, köszönjük a kedves szavakat! Csak most szereztem tudomást erről a cikkről. Nem kis büszkeséggel tölt el, hogy ilyen írás született a Váratlan utazás rajongói oldalamról, illetve a webáruházunkról. :)
Ami a 161 ezres rajongói számot illeti... nos az okleveles alkalmazással jött össze még az őrület elejét sikerült meglovagolnunk. :D A http://www.facebook.com/varatlanutazas.hu 4000+ rajongójára inkább vagyok büszke. Az már organikusan lett ennyi.
Az e-ker konferenciára az imént küldtem el a részvételi szándékomat, egy kézrázásban benne vagyok. ;)
Még egyszer köszönet, a cikked bearanyozta a napomat!
Zsolt, csak így tovább! :-)
Törlés