Pintér Róbert (eNET) (A szerző fotója) |
A webshopok nettó árbevétele már második egymást követő évben alakult várakozáson felül: a 2014-es e-kereskedelmi bevétel 273 milliárd forint lett, ami a hazai kiskereskedelmi forgalom 3,7%-a. Ez az előző évihez képest 26%-os növekedést jelent, ami azt jelenti, hogy a 2013-ban bekövetkezett irányváltás folytatódik, azaz a növekedés is növekszik (23-ról 26%-ra).
Forrás: eNET |
Érdekes még megnézni, hogy mely termékkörökből származik nagyobb növekedés. A legdinamikusabban a sportszerek, sporteszközök értékesítése nőtt, ezt követte az állateledel, illetve az állattartással kapcsolatos egyéb eszközök eladása, aztán a lakberendezés. Nem meglepő módon az átlaghoz képest kisebb mértékben nőttek azok a termékkörök, amelyek már hagyományosan régóta vezetik az eladási statisztikákat. Ezek a számítástechnika, a könyv és a szórakoztató-elektronika.
A piac fejlődését mutatja, hogy tovább nőtt az online bankkártyás fizetés aránya (kb. 12%), illetve nagyon jelentős tényezővé nőtte ki magát az utánvét bankkártyás fizetése, ennek aránya mintegy 14%-ot tesz ki. Ez főleg annak köszönhető, hogy egyrészt sok futárszolgálat szerelte fel a sofőrjeit mobil POS-terminállal, másrészt a Tesco-s vásárlásoknál csak bankkártyával lehet fizetni, online és utánvétes formában is.
Az átvételi módoknál az elmúlt időszak friss fejleménye a csomagautomaták terjedése. Ma már három cég is üzemeltet ilyeneket: a műfajban úttörő Magyar Posta mellett megjelent két új magáncég is, a FoxPost és a WeBox. Az átvételi mód tavaly még csak a webshopok 5-6%-nál volt választható, de az új szereplők indulásával valószínűleg ebben az évben ez a szám jelentősen nőni fog.
Az eNET mostani kutatásában is rákérdezett a kereskedők várakozásaira. Ebből az derült ki, hogy a piac a dinamikus növekedés fennmaradására számít. Érdekesség, hogy az e-kereskedők kisebb része, mindössze 36%-a gondolja úgy, hogy a boltok vasárnapi zárvatartása további növekedést fog hozni számára, ugyanakkor ha a webshopok mérete szerint is megnézzük a válaszokat, az derül ki, hogy a 100 millió forint feletti árbevétellel rendelkező webshopok többsége egyértelmű növekedést vár ettől az intézkedéstől.
Az biztos, hogy az EU-országok átlagait nézve az e-kereskedelem növekedésében még mindig bőven van tartalék, ezért nyugodtan mondhatjuk, benne van a piacban egy 350 milliárdos, vagy azt meghaladó e-kereskedelmi forgalom 2015-re.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése